Kiintymyssuhteessa traumatisoitunut lapsi varhaiskasvatuksessa - PACE-asenne kasvattajan apuna : opas Kouvolan kaupungin varhaiskasvatukselle
Meriö, Mira (2017)
Meriö, Mira
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703283773
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kiintymyssuhteessaan traumatisoituneen lapsen tukeminen varhaiskasvatuksessa PACE-asenteen avulla. Työn toimeksiantaja oli Kouvolan kaupungin varhaiskasvatus. Kyseessä oli kehittämistutkimus, joka on toimintatutkimuksen muoto.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Kouvolan kaupungin varhaiskasvatukselle opas, avulla kasvattajan on mahdollista saada tietoa leikkisyyteen, hyväksyntään, uteliaisuuteen ja empatiaan perustuvasta kiintymyskeskeisestä kasvatustavasta, PACE-asenteesta.
PACE-asenne on Dan Hughesin (2011) kehittämä menetelmä. Sen avulla aikuinen kykenee luomaan turvallisen ja empaattisen yhteyden lapseen. PACE tulee sanoista playfulness, acceptance, curiosity ja empathy eli leikkisä, hyväksyvä, utelias ja empaattinen.
Kiintymyssuhdetraumoista kärsivillä lapsilla voi olla monenlaisia käytökseen ja oppimiseen liittyviä ongelmia ja he ovat jatkuvasti vaarassa tulla väärinymmärretyiksi ja – kohdelluiksi kasvatusympäristöissään. Aikuisten ymmärryksen ja tiedon lisääminen näiden lasten ongelmista ja kiintymyssuhteen merkityksestä kehitykseen on erittäin tärkeää, jotta lapset tulevat kohdatuiksi tarpeitaan vastaavalla tavalla.
PACE-asenteen avulla on mahdollista parantaa kaikenlaista vuorovaikutusta. Sitä voi hyödyntää varhaiskasvatuksessa sen kaikilla alueilla. Sen yksinkertainen toiminta-ajatus tekee sen mahdolliseksi kaikille kasvattajille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda Kouvolan kaupungin varhaiskasvatukselle opas, avulla kasvattajan on mahdollista saada tietoa leikkisyyteen, hyväksyntään, uteliaisuuteen ja empatiaan perustuvasta kiintymyskeskeisestä kasvatustavasta, PACE-asenteesta.
PACE-asenne on Dan Hughesin (2011) kehittämä menetelmä. Sen avulla aikuinen kykenee luomaan turvallisen ja empaattisen yhteyden lapseen. PACE tulee sanoista playfulness, acceptance, curiosity ja empathy eli leikkisä, hyväksyvä, utelias ja empaattinen.
Kiintymyssuhdetraumoista kärsivillä lapsilla voi olla monenlaisia käytökseen ja oppimiseen liittyviä ongelmia ja he ovat jatkuvasti vaarassa tulla väärinymmärretyiksi ja – kohdelluiksi kasvatusympäristöissään. Aikuisten ymmärryksen ja tiedon lisääminen näiden lasten ongelmista ja kiintymyssuhteen merkityksestä kehitykseen on erittäin tärkeää, jotta lapset tulevat kohdatuiksi tarpeitaan vastaavalla tavalla.
PACE-asenteen avulla on mahdollista parantaa kaikenlaista vuorovaikutusta. Sitä voi hyödyntää varhaiskasvatuksessa sen kaikilla alueilla. Sen yksinkertainen toiminta-ajatus tekee sen mahdolliseksi kaikille kasvattajille.