Kokemuksia työllisyyshankkeesta
Tissari, Ronja (2017)
Tissari, Ronja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703072984
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201703072984
Tiivistelmä
Opinnäytteen tavoitteena oli selvittää työllisyyshankkeen asiakaskokemusta. Opinnäytetyö pyrki tuomaan esille, millaisia kokemuksia haastavassa työmarkkina-asemassa olevat työnhakijat saivat ja miten kokemuksia voitaisiin jatkossa parantaa. Tutkimuksen toimeksiantajana oli S. ja A. Bovalliuksen säätiön TYÖura-hanke.
Opinnäytteen teoreettinen viitekehys koostui asiakaskokemuksen määritelmästä ja asiakaskokemuksen muodostumisesta sekä palvelun laadun merkityksestä asiakaskokemuksessa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena Webropol-kyselynä 10.10.–21.10.2016. Kyselyyn saatiin 50 vastausta, jolloin vastausprosentiksi muodostui 47 %.
Tuloksien mukaan vastaajista 66 prosentin mielestä työllisyyshankkeesta oli hyötyä jollain lailla. Konkreettisina kokemuksina vastaajat olivat saaneet tietoa tai apua muun muassa ansioluettelon tekemiseen ja työkokeilu- tai työpaikan hankkimiseen. Työvalmentajien palvelun laatuun oltiin tyytyväisiä ja työllisyyshankkeeseen osallistuminen vahvisti joidenkin vastaajien arjen taitoja ja elämänhallintaa. Tiedotusta hankkeen olemassa olosta toivottiin lisää ja tietoa myös avoimista työpaikoista ja palkkatuesta. Kuitenkin vastaajista 80 % toivoi tällaisia työllisyyshankkeita myös jatkossa. Tuloksien perusteella voidaan todeta, että odotukset, tunteet ja onnistuneet toimenpiteet vaikuttavat siihen, miten hyvin asiakaskokemus on onnistunut.
Opinnäytteen teoreettinen viitekehys koostui asiakaskokemuksen määritelmästä ja asiakaskokemuksen muodostumisesta sekä palvelun laadun merkityksestä asiakaskokemuksessa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena Webropol-kyselynä 10.10.–21.10.2016. Kyselyyn saatiin 50 vastausta, jolloin vastausprosentiksi muodostui 47 %.
Tuloksien mukaan vastaajista 66 prosentin mielestä työllisyyshankkeesta oli hyötyä jollain lailla. Konkreettisina kokemuksina vastaajat olivat saaneet tietoa tai apua muun muassa ansioluettelon tekemiseen ja työkokeilu- tai työpaikan hankkimiseen. Työvalmentajien palvelun laatuun oltiin tyytyväisiä ja työllisyyshankkeeseen osallistuminen vahvisti joidenkin vastaajien arjen taitoja ja elämänhallintaa. Tiedotusta hankkeen olemassa olosta toivottiin lisää ja tietoa myös avoimista työpaikoista ja palkkatuesta. Kuitenkin vastaajista 80 % toivoi tällaisia työllisyyshankkeita myös jatkossa. Tuloksien perusteella voidaan todeta, että odotukset, tunteet ja onnistuneet toimenpiteet vaikuttavat siihen, miten hyvin asiakaskokemus on onnistunut.