Markkinointiviestintäsuunnitelman kehittäminen : Case: Suomi-Venäjä-Seura
Pesonen, Laura (2017)
Pesonen, Laura
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702212571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702212571
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee markkinointiviestintäsuunnitelman kehittämistä SuomiVenäjä-Seuralle. Opinnäytetyössä keskitytään Suomi-Venäjä-Seuran Lappeenrannan osastoon, joka sijaitsee Lappeenrannassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten voidaan kehittää markkinointiviestintäsuunnitelmaa siten, että se tavoittaisi erityisesti suomenkieliset ammattikorkeakouluikäiset (20−25 -vuotiaat) henkilöt.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi markkinointiviestinnän keinoja jaettuna inbound- ja outbound-markkinointiin sekä markkinointiviestinnän merkitystä. Tiedonlähteinä käytettiin asianmukaista kirjallisuutta ja internetjulkaisuja. Menetelmäosuudessa käsitellään benchmarkingia eli vertailujohtamista ja teemahaastatteluja. Teemahaastattelujen kolme teemaa olivat jäsenyys, markkinointiviestintä ja mielikuva. Lopuksi analysoitiin niistä saatuja tuloksia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointiviestinnän kehittämisehdotuksia. Ehdotukset on luotu haastattelujen, benchmarking-menetelmän ja kirjallisuuden perusteella, jotka osoittivat inbound-markkinoinnin tärkeyden. Suomi-Venäjä-Seuran kannattaa panostaa outbound-markkinoinnin lisäksi inbound-markkinointiin varsinkin, kun kohderyhmänä ovat nuoret. Inbound-markkinoinnista sosiaalinen media on sopivin kohderyhmän, tavoitteen, budjetin ja resurssit huomioon ottaen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi markkinointiviestinnän keinoja jaettuna inbound- ja outbound-markkinointiin sekä markkinointiviestinnän merkitystä. Tiedonlähteinä käytettiin asianmukaista kirjallisuutta ja internetjulkaisuja. Menetelmäosuudessa käsitellään benchmarkingia eli vertailujohtamista ja teemahaastatteluja. Teemahaastattelujen kolme teemaa olivat jäsenyys, markkinointiviestintä ja mielikuva. Lopuksi analysoitiin niistä saatuja tuloksia.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi markkinointiviestinnän kehittämisehdotuksia. Ehdotukset on luotu haastattelujen, benchmarking-menetelmän ja kirjallisuuden perusteella, jotka osoittivat inbound-markkinoinnin tärkeyden. Suomi-Venäjä-Seuran kannattaa panostaa outbound-markkinoinnin lisäksi inbound-markkinointiin varsinkin, kun kohderyhmänä ovat nuoret. Inbound-markkinoinnista sosiaalinen media on sopivin kohderyhmän, tavoitteen, budjetin ja resurssit huomioon ottaen.