Varhaisen tuen kehityshanke
Antman, Heidi (2016)
Antman, Heidi
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620873
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena on selvittää kohdeorganisaation esimiesten tämänhetkiset taidot varhaisen tuen toimintamallista. Lisäksi tarkoituksena on etsiä kehityskohteita kohdeorganisaation varhaisen tuen malliin ja selvittää kohdennettuja koulutustarpeita esimiehille. Kehittämishankkeen avulla halutaan edistää ja kehittää kohde organisaation varhaisen tuen mallia ja saada esimiehet käymään malliin liittyviä keskusteluja. Lisäksi tavoitteena on vähentää sairauspoissaoloja.
Tietoperustassa kuvataan työhyvinvointia ja sen yhteyttä organisaation tuloksellisuuteen. Tietoperustassa käsitellään myös varhaiseen tukeen liittyvää esimiesten ja työterveyshuollon roolia, lainsäädäntöä ja sairauspoissaoloja.
Kehittämishanke toteutettiin tekemällä Webropol-kysely kohdeorganisaation asiakaspalvelun esimiehille ja järjestämällä työpajoja esimiehelle varhaiseen tukeen liittyen. Sisältöjä analysoitiin teemoittelun kautta ja näin saimme selville esimiesten taidot kohdata alainen varhaisen tuen keskusteluissa.
Kehityshanketta seurasivat kohdeyritykselle varhaisen tuen esimieskoulutukset ja työkyvyn seurantajärjestelmän käyttöönotto. Lisäksi kohdeyrityksen varhaisen tuen keskustelumuistio uudistettiin ja esimiehille luotiin "Näin valmistaudut varhaisen tuen keskusteluun" - tukikysymykset, jota he voivat hyödyntää keskusteluissa.
Onnistunut varhaisen tuen malli parantaa työssä jaksamista ja lisää kokonaishyvinvointia vähentäen sairauspoissaoloja. Onnistuneena se tuo myös esimiehelle arvokasta tietoa työntekijästä ja hänen voinnistaan. Se voi myös aloittaa työkykypolun, joka parhaimmillaan estää aikaisen eläköitymisen tai siirtää sitä vuosilla.
Tietoperustassa kuvataan työhyvinvointia ja sen yhteyttä organisaation tuloksellisuuteen. Tietoperustassa käsitellään myös varhaiseen tukeen liittyvää esimiesten ja työterveyshuollon roolia, lainsäädäntöä ja sairauspoissaoloja.
Kehittämishanke toteutettiin tekemällä Webropol-kysely kohdeorganisaation asiakaspalvelun esimiehille ja järjestämällä työpajoja esimiehelle varhaiseen tukeen liittyen. Sisältöjä analysoitiin teemoittelun kautta ja näin saimme selville esimiesten taidot kohdata alainen varhaisen tuen keskusteluissa.
Kehityshanketta seurasivat kohdeyritykselle varhaisen tuen esimieskoulutukset ja työkyvyn seurantajärjestelmän käyttöönotto. Lisäksi kohdeyrityksen varhaisen tuen keskustelumuistio uudistettiin ja esimiehille luotiin "Näin valmistaudut varhaisen tuen keskusteluun" - tukikysymykset, jota he voivat hyödyntää keskusteluissa.
Onnistunut varhaisen tuen malli parantaa työssä jaksamista ja lisää kokonaishyvinvointia vähentäen sairauspoissaoloja. Onnistuneena se tuo myös esimiehelle arvokasta tietoa työntekijästä ja hänen voinnistaan. Se voi myös aloittaa työkykypolun, joka parhaimmillaan estää aikaisen eläköitymisen tai siirtää sitä vuosilla.