Oppiva tekoäly peliohjelmoinnissa
Laitinen, Daniel (2016)
Laitinen, Daniel
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121220037
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on toteuttaa oppivaa tekoälyä hyödyntävä mobiilipeli Android-alustalle. Tavoitteenani on selvittää, miten oppiva tekoäly toteutetaan mobiilipeliin ja arvioida sen tuomia hyötyjä sekä mahdollisia haittoja.
Teoriaosuudessa tarkastellaan alkuun tekoälyn määritelmää ja sen jakamista heikkoihin sekä vahvoihin tekoälyihin. Seuraavaksi käydään läpi pelitekoälyjen erilaisia rooleja peleissä ja tutustaan tarkemmin opinnäytetyön aiheena olevaan oppivaan tekoälyyn.
Suunnitteluosiossa määritellään valitut tekniikat, joilla toteutan tekoälyn peliin. Erilaisiin toteutustapoihin tutustumisen jälkeen opetustavaksi valikoitui vahvistettu oppiminen käyttämällä Q-oppimisen algoritmia sekä neuroverkkoa.
Pelin toteutuksesta käydään alkuun läpi yleisesti pelin idea, tavoite ja suunnitteluvaiheet. Käytettäväksi pelimoottoriksi valitsin Unityn. Peliradan toteuttamisen jälkeen peliin lisätään oppiva tekoäly ja käydään läpi lisäämisen tuomia haasteita. Valitut toteutustavat käydään läpi ja perustellaan. Lopuksi arvioidaan peliprojektin onnistumista ja käydään läpi mahdollisia ongelmakohtia sekä kehityskohteita.
Yhteenvedossa arvioin koko projektin onnistumista sekä tavoitteisiin pääsemistä. Lisäksi vastaan tutkimuskysymyksiin ja arvioin omaa oppimistani tämän projektin aikana.
Teoriaosuudessa tarkastellaan alkuun tekoälyn määritelmää ja sen jakamista heikkoihin sekä vahvoihin tekoälyihin. Seuraavaksi käydään läpi pelitekoälyjen erilaisia rooleja peleissä ja tutustaan tarkemmin opinnäytetyön aiheena olevaan oppivaan tekoälyyn.
Suunnitteluosiossa määritellään valitut tekniikat, joilla toteutan tekoälyn peliin. Erilaisiin toteutustapoihin tutustumisen jälkeen opetustavaksi valikoitui vahvistettu oppiminen käyttämällä Q-oppimisen algoritmia sekä neuroverkkoa.
Pelin toteutuksesta käydään alkuun läpi yleisesti pelin idea, tavoite ja suunnitteluvaiheet. Käytettäväksi pelimoottoriksi valitsin Unityn. Peliradan toteuttamisen jälkeen peliin lisätään oppiva tekoäly ja käydään läpi lisäämisen tuomia haasteita. Valitut toteutustavat käydään läpi ja perustellaan. Lopuksi arvioidaan peliprojektin onnistumista ja käydään läpi mahdollisia ongelmakohtia sekä kehityskohteita.
Yhteenvedossa arvioin koko projektin onnistumista sekä tavoitteisiin pääsemistä. Lisäksi vastaan tutkimuskysymyksiin ja arvioin omaa oppimistani tämän projektin aikana.