Sosiaalinen vahvistaminen 3-5 vuotiaiden lasten pienryhmässä päiväkodissa
Lehkonen, Nina (2016)
Lehkonen, Nina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120919761
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli edistää lasten sosiaalisia- ja emotionaalisia taitoja. Opinnäytetyön kehittämistehtävä oli lasten sosiaalisten- ja emotionaalistentaitojen kehittäminen sillä tavoin, että lapset oppivat tunnistamaan tunteita ja tunnetiloja ja kehittämään rakentavia vuorovaikutussuhteita. Opinnäytetyön teoreettiset valinnat koostuvat sosioemotionaalisista taidoista, ajattelun kehittymisestä, mielenteoriasta ja mentalisaatiosta, joka vaikuttaa lasten ajatusmaailmaan ja tapaan hahmottaa maailmaa sekä toisia ihmisiä.
Opinnäytetyö kohdistuu päiväkodin 3–5 vuotiaiden pienryhmän lapsiin, ja työ edistää lasten sosiaalisia- ja emotionaalisia taitoja. Sosioemotionaalisiataitoja kehitettiin lapsien kanssa kolmella eri tuokiolla. Tämän oppimisprosessin avulla opetin lapsille sosiaalisia taitoja sekä tunnetaitoja. Lapset saivat käyttöönsä uusia tapoja ilmaista tunteita ja luoda rakentavia kaveri- ja vuorovaikutusssuhteita.
Opinnäytetyössäni on kuvattu yksityiskohtaisesti tuokion tarkoitus ja tavoitteet, opinnäytetyön toteutus, prosessin kulku, toimintatuokioiden suunnittelu ja tuokioiden ohjaus. Kerron myös työn edetessä miten tuokiot ovat rakentuneet, mitä elementtejä tuokiot sisältävät ja miten ne ovat toteutettu.
Käytän opinnäytetyössäni kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän piirteitä. Käytin menetelmänä havainnointia, ja pyysin palautetta suullisesti sekä lapsilta että työntekijöiltä. Tämän lisäksi pyysin palautetta lapsilta myös piirtämällä. Opinnäytetyöni tuloksista selviää lasten sekä työntekijöiden mielipiteet kehittämistehtävästäni. Tuloksissa nousee esille, että lapset tarvitsevat harjoitusta tunteiden tunnistamisessa ja vuorovaikutussuhteiden käyttäytymismalleissa. Työssä tulee ilmi myös eettisyyteen liittyvät kysymykset sekä oma kehittymiseni opinnäytetyön aikana.
Opinnäytetyö kohdistuu päiväkodin 3–5 vuotiaiden pienryhmän lapsiin, ja työ edistää lasten sosiaalisia- ja emotionaalisia taitoja. Sosioemotionaalisiataitoja kehitettiin lapsien kanssa kolmella eri tuokiolla. Tämän oppimisprosessin avulla opetin lapsille sosiaalisia taitoja sekä tunnetaitoja. Lapset saivat käyttöönsä uusia tapoja ilmaista tunteita ja luoda rakentavia kaveri- ja vuorovaikutusssuhteita.
Opinnäytetyössäni on kuvattu yksityiskohtaisesti tuokion tarkoitus ja tavoitteet, opinnäytetyön toteutus, prosessin kulku, toimintatuokioiden suunnittelu ja tuokioiden ohjaus. Kerron myös työn edetessä miten tuokiot ovat rakentuneet, mitä elementtejä tuokiot sisältävät ja miten ne ovat toteutettu.
Käytän opinnäytetyössäni kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän piirteitä. Käytin menetelmänä havainnointia, ja pyysin palautetta suullisesti sekä lapsilta että työntekijöiltä. Tämän lisäksi pyysin palautetta lapsilta myös piirtämällä. Opinnäytetyöni tuloksista selviää lasten sekä työntekijöiden mielipiteet kehittämistehtävästäni. Tuloksissa nousee esille, että lapset tarvitsevat harjoitusta tunteiden tunnistamisessa ja vuorovaikutussuhteiden käyttäytymismalleissa. Työssä tulee ilmi myös eettisyyteen liittyvät kysymykset sekä oma kehittymiseni opinnäytetyön aikana.