Twitter som en kommunikationsplattform för företag : En studie om hur Twitter användare förhåller sig till företagens närvaro på Twitter
Blechingberg, Jessica (2016)
Blechingberg, Jessica
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120719414
Tiivistelmä
Webben har förändrat förutsättningar för traditionell PR. I och med den digitala utvecklingen har sättet att presentera företagen förändrats. Sociala medier har blivit ett väsentligt arbetsredskap och utvecklingen av digital media har lett till att företag kan ”prata” mera direkt med sin målgrupp och sina kunder samt potentiella kunder. Tack vare de sociala medierna, kan företaget på nya sätt marknadsföra och kommunicera med kunden. Denna möjlighet kan även vara utmanande och om företaget använder denna form av kommunikations kanal på fel sätt kan konsekvenserna vara stora. Idag bör företagens kommunikation i de sociala medierna vara inriktad på att bygga relationer, öppna upp för dialog och skapa förtroende till sina kunder. Därmed bör företaget utforma en välplanerad strategi för sina sociala medier. Dessa social media strategier skall vara anpassade till sina egna medier och inte vara samma. De vanligaste sociala medierna före tag använder sig utav idag är idag Facebook, Instagram, Twitter och Snapchat. I mitt examensarbete presenterar jag Twitter strategierna och även vilka strategier är de mest effektiva för ett företag av använda på basis av resultat utav mina fokusgrupp intervjuer. Slutligen har jag sammanställt en matris som skal fungera som ett hjälpmedel för ett företag vid planeringen av sin Twitter strategi. Traditional PR has changed due to the web. Because of the development of internet and digital medias, the way companies present themselves have changed. Social medias today, plays a crucial role for companies, being able to have conversations with their target group, customers and even potential customers online. Because of this, companies are able to market and communicate themselves in a different way to the customer. This can even be chal-lenging for a company, if they use this form of communications wrong. Today, a company’s communication on social media, should be more about building relations with the customers. Therefore, companies should form a well planned strategy for their social medias. These social media strategies should be tailored to the specifik media and not be the same. The most common social medias companies are using today are Facebook, Instagram, Twitter and Snapchat. In my thesis, I’ll present the Twitter strategies and also which of these strategies are the most efficient ones for a company to use. In the end, I’ve chosen to show a matrix based on my results that companies can find useful when planning their Twitter strategy.