Alueellisen matkailuorganisaation merkitys alueen pienyrityksille: - Tapaustutkimus Lumo
Beckman, Johan (2016)
Beckman, Johan
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016120118508
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Länsi-Uudenmaan Lumo matkailu Oy (Lumo), joka toimii alueen markkinointi ja myynninedistämisorganisaationa. Lumon tavoite on tuoda yhteen alueen matkailualan yrityksiä, jotka yhdessä rakentavat Länsi-Uusimaalle yhteisen alueellisen matkailubrändin. Tavoitteena oli selvittää Lumon tämän hetkinen merkitys toiminnassa mukana oleville jäsenyrityksille ja samalla saada mielipiteitä siitä, kuinka hyödyllisenä yritykset ovat kokeneet Lumon järjestämiä palveluita ja tapahtumia. Tutkimuksessa on käytetty kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, joka lähetettiin jäsenyrityksille sähköisessä muodossa. Palautekysely koostui 43:sta kysymyksestä, joista kahdeksan on avoimia kysymyksiä.
Aihe on ajankohtainen, sillä Lumon toiminta kehittyy ja uusia palveluita tuotetaan jatkuvasti. Esimerkkinä on alueellinen verkkokauppa, jota Lumo kehittelee tällä hetkellä, jonka arvioidaan valmistuvan vuoden 2017 alussa. Lumossa mukana olevat jäsenyritykset ja kunnat omistavat Lumon ja toimivat yhtiön rahoittajina, jolloin heidän mielipiteensä ovat ensisijaisen tärkeitä yhtiön kehittymisen kannalta.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jonka jälkeen on tietoperusta. Tietoperustassa tutkitaan brändiä ja erilaisia brändityyppejä, jonka lisäksi siinä käsitellään keskeisiä aiheita koskevia käsitteitä ja esimerkkejä Suomen eri alueiden brändeistä, Länsi-Uusimaata alueena sekä Lumoa yrityksenä. Empiirisessä osiossa käydään läpi tutkimusmenetelmä ja tutkimuksesta saadut tulokset. Tulosten analysoinnin jälkeen on johtopäätökset ja kehitysehdotukset.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Lumossa mukana olevat yritykset ovat tyytyväisiä toimintaan, vaikka tarvetta kehittymiselle on. Lumon järjestämät palvelut ja tapahtumat ovat saaneet suurimmalta osin positiivisen vastaanoton jäsenyrityksiltä ja useat ovat sitä mieltä, että edetään oikeaan suuntaan oikeilla menetelmillä.
Aihe on ajankohtainen, sillä Lumon toiminta kehittyy ja uusia palveluita tuotetaan jatkuvasti. Esimerkkinä on alueellinen verkkokauppa, jota Lumo kehittelee tällä hetkellä, jonka arvioidaan valmistuvan vuoden 2017 alussa. Lumossa mukana olevat jäsenyritykset ja kunnat omistavat Lumon ja toimivat yhtiön rahoittajina, jolloin heidän mielipiteensä ovat ensisijaisen tärkeitä yhtiön kehittymisen kannalta.
Opinnäytetyö alkaa johdannolla, jonka jälkeen on tietoperusta. Tietoperustassa tutkitaan brändiä ja erilaisia brändityyppejä, jonka lisäksi siinä käsitellään keskeisiä aiheita koskevia käsitteitä ja esimerkkejä Suomen eri alueiden brändeistä, Länsi-Uusimaata alueena sekä Lumoa yrityksenä. Empiirisessä osiossa käydään läpi tutkimusmenetelmä ja tutkimuksesta saadut tulokset. Tulosten analysoinnin jälkeen on johtopäätökset ja kehitysehdotukset.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Lumossa mukana olevat yritykset ovat tyytyväisiä toimintaan, vaikka tarvetta kehittymiselle on. Lumon järjestämät palvelut ja tapahtumat ovat saaneet suurimmalta osin positiivisen vastaanoton jäsenyrityksiltä ja useat ovat sitä mieltä, että edetään oikeaan suuntaan oikeilla menetelmillä.