Digitalisaatio restonomin työssä; Case Original Sokos Hotel Tapiola Garden
Tiainen, Antti; Karttunen, Anssi (2016)
Tiainen, Antti
Karttunen, Anssi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817928
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817928
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on luoda kehitysideoita koulutuksen parantamiseksi, jotta valmistuvat restono-mit ovat valmiimpia työelämän haasteita ja digitalisaation kehitystä varten hotellityössä. Tavoittee-na on, että opinnäytetyön tuloksista on konkreettista apua koulutuksen muokkaamiseen tulevai-suudessa. Työn yhtenä tavoitteena on saada selville digitalisaation tuomat haasteet ja muutokset hotellityössä. Työssä myös perehdytään restonomikoulutuksen nykytilaan, ja selvitetään miten koulutus vastaa hotellityöskentelyn haasteisiin. Yhtenä tärkeimpänä tavoitteena on saada pitkään alalla työskennelleiden henkilöiden konkreettisia mielipiteitä ja näkökulmia tutkimusaiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön kohdeyrityksenä toimii Espoossa sijaitseva Original Sokos Hotel Tapiola Garden, jossa pidetään tutkimuksen kannalta oleelliset hotellialan työntekijöille suunnatut haastattelut. Haastattelut pidetään myös Laurea ammattikorkeakoulussa, jossa haastatellaan restonomiopiskeli-joita, jotta saadaan hyvä yleiskuva alaan valmistavasta koulutuksesta. Haastattelujen perusteella kehitetään restonomiopintoja varten kehitysideoita.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käydään läpi opinnäytetyön kannalta tärkeää teoriatietoa. Opinnäy-tetyössä tehdään laaja tietoperustaselvitys digitalisaatiosta, matkailualan digitalisaatiosta, vastaan-oton työnkuvasta, hotellin esimiestehtävistä, hotellista toimintaympäristönä, restonomin koulutuk-sesta sekä tutkimusmenetelmistä, joita opinnäytetyössä käytetään. Tutkimusmenetelmänä opin-näytetyössä toimii ryhmähaastatteluina toteutettavat teemahaastattelut.
Original Sokos Hotel Tapiola Gardenissa suoritetuista haastatteluista saatiin hyvä näkemys alan kehityksestä sekä alalla vaadittavista osaamisalueista. Haastatteluihin valituilla henkilöillä oli pitkä työkokemus hotellialalta, joten he olivat kokeneet digitalisaation aiheuttaman muutoksen henkilö-kohtaisesti. Hotellissa tehtyjen haastattelujen perusteella tehtiin haastattelu Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoille, joilta saatiin tietoa ja kokemuksia restonomikoulutukseen liittyvistä seikoista. Restonomihaastattelu suoritettiin Hotel management-opintojaksolla. Haastatel-tavat olivat suurimmaksi osaksi kolmannen vuoden opiskelijoita, jotta heiltä saatiin mahdollisim-man laaja kuvaus koulutuksesta.
Hotellihaastatteluista saatiin koottua tuloksia digitalisaation tuomista muutoksista hotellialalla. Haastattelujen jälkeen saatiin kasattua kehitysideoita ammattikorkeakoulu restonomikoulutuksen kehittämiseksi. Haastatteluiden tuloksia verrattiin toisiinsa jotta niiden yhtäläisyydet sekä ongelma-kohdat saadaan koottua kehitysideoiksi. Kehitysideoita kehitettiin useampi, ja niiden tuli olla realis-tisia ja toteutettavissa olevia ratkaisuja. Yhtenä tärkeimpänä kehitysideana on se, että koulutuk-seen tulisi kuulua selkeämmin erikoistuminen haluamaansa alaan, toisin sanoen siten, että opiske-lijat saisivat valita pääaineen ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen. Pääaineen mukaiset opiskelut alkaisivat toisena vuotena ja sen aikana yksilön taidot painottuisivat nykyistä tarkemmin tiettyihin osa-alueisiin. Pääaineen valinta vaikuttaisi myös käytännön opetukseen. Lisäksi hotellivarausjärjes-telmä opintojakso pidettäisiin hotellialalle erikoistuville, jotta työnteko olisi sujuvampaa tulevai-suudessa. Näiden muutosten lisäksi restonomikoulutuksessa tulisi oppia markkinointiin liittyviä taito-ja, sekä nykyään erittäin tärkeää sosiaalisen median markkinointia.
Opinnäytetyön kohdeyrityksenä toimii Espoossa sijaitseva Original Sokos Hotel Tapiola Garden, jossa pidetään tutkimuksen kannalta oleelliset hotellialan työntekijöille suunnatut haastattelut. Haastattelut pidetään myös Laurea ammattikorkeakoulussa, jossa haastatellaan restonomiopiskeli-joita, jotta saadaan hyvä yleiskuva alaan valmistavasta koulutuksesta. Haastattelujen perusteella kehitetään restonomiopintoja varten kehitysideoita.
Opinnäytetyön viitekehyksessä käydään läpi opinnäytetyön kannalta tärkeää teoriatietoa. Opinnäy-tetyössä tehdään laaja tietoperustaselvitys digitalisaatiosta, matkailualan digitalisaatiosta, vastaan-oton työnkuvasta, hotellin esimiestehtävistä, hotellista toimintaympäristönä, restonomin koulutuk-sesta sekä tutkimusmenetelmistä, joita opinnäytetyössä käytetään. Tutkimusmenetelmänä opin-näytetyössä toimii ryhmähaastatteluina toteutettavat teemahaastattelut.
Original Sokos Hotel Tapiola Gardenissa suoritetuista haastatteluista saatiin hyvä näkemys alan kehityksestä sekä alalla vaadittavista osaamisalueista. Haastatteluihin valituilla henkilöillä oli pitkä työkokemus hotellialalta, joten he olivat kokeneet digitalisaation aiheuttaman muutoksen henkilö-kohtaisesti. Hotellissa tehtyjen haastattelujen perusteella tehtiin haastattelu Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoille, joilta saatiin tietoa ja kokemuksia restonomikoulutukseen liittyvistä seikoista. Restonomihaastattelu suoritettiin Hotel management-opintojaksolla. Haastatel-tavat olivat suurimmaksi osaksi kolmannen vuoden opiskelijoita, jotta heiltä saatiin mahdollisim-man laaja kuvaus koulutuksesta.
Hotellihaastatteluista saatiin koottua tuloksia digitalisaation tuomista muutoksista hotellialalla. Haastattelujen jälkeen saatiin kasattua kehitysideoita ammattikorkeakoulu restonomikoulutuksen kehittämiseksi. Haastatteluiden tuloksia verrattiin toisiinsa jotta niiden yhtäläisyydet sekä ongelma-kohdat saadaan koottua kehitysideoiksi. Kehitysideoita kehitettiin useampi, ja niiden tuli olla realis-tisia ja toteutettavissa olevia ratkaisuja. Yhtenä tärkeimpänä kehitysideana on se, että koulutuk-seen tulisi kuulua selkeämmin erikoistuminen haluamaansa alaan, toisin sanoen siten, että opiske-lijat saisivat valita pääaineen ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen. Pääaineen mukaiset opiskelut alkaisivat toisena vuotena ja sen aikana yksilön taidot painottuisivat nykyistä tarkemmin tiettyihin osa-alueisiin. Pääaineen valinta vaikuttaisi myös käytännön opetukseen. Lisäksi hotellivarausjärjes-telmä opintojakso pidettäisiin hotellialalle erikoistuville, jotta työnteko olisi sujuvampaa tulevai-suudessa. Näiden muutosten lisäksi restonomikoulutuksessa tulisi oppia markkinointiin liittyviä taito-ja, sekä nykyään erittäin tärkeää sosiaalisen median markkinointia.