Leikki-ikäisen emotionaalinen tukeminen postoperatiivisessa hoitotyössä - kysely hoitajille
Blomqvist, Karoliina; Vatanen, Veera (2016)
Blomqvist, Karoliina
Vatanen, Veera
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112817838
Tiivistelmä
Leikki-ikäisen emotionaalisen tuen ajankohtaisuutta ja merkittävyyttä korostavat tuoreet, vuonna 2016 päivitetyt Hoitotyön tutkimussäätiön laatimat näyttöön perustuvat suositukset leikki-ikäisen emotionaalisesta tuesta päiväkirurgisessa hoitotyössä. Suosituksia on mahdollista soveltaa myös leikki-ikäisen postoperatiiviseen hoitotyöhön. Postoperatiivisen hoidon tarve koskettaa vuosittain tuhansia suomalaisia lapsipotilaita. Operatiivinen hoito on tutkitusti emotionaalisesti vaikea kokemus, erityisesti leikki-ikäiset kokevat sairaalahoidon voimakkaan emotionaalisesti. Hoitajat voivat tukea postoperatiivisessa vaiheessa leikki-ikäistä potilasta emotionaalisesti ja siten edistää hänen toipumisprosessiaan.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata emotionaalisen tuen toteutumista leikki-ikäisen postoperatiivisessa hoitotyössä Kuopion yliopistollisen sairaalan lasten ja nuorten osastolla. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa kyselyn tulosten pohjalta tietoa emotionaalisen tuen toteutumisesta lasten ja nuorten osastolla leikki-ikäisen postoperatiivisessa hoidossa.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena Kuopion yliopistollisen sairaalan lasten ja nuorten osaston hoitajille. Kysely toteutettiin kesä- heinäkuussa 2016. Tutkimuksen otokseksi muodostui n=17 hoitajaa. Vastausprosentti kyselyyn oli 34 %. Tutkimusmenetelmänä kyselyssä käytettiin kvantitatiivista menetelmää, jota täydennettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimustulokset esiteltiin lasten ja nuorten osaston hoitajille.
Tutkimuksessa selvisi, että hoitajien toiminnassa toteutui kaikkia tutkimuksessa tarkasteltuja emotionaalisen tuen muotoja: kommukointia, positiivisten kokemusten tukemista, yksilöllistä kohtaamista, vanhempien osallisuuden tukemista, tiedollista tukemista ja perheiden tukemista. Emotionaalisen tuen eri muodot toteutuivat hoitajien toiminnassa pääosin usein tai aina. Hoitajat pitivät emotionaalista tukemista tärkeänä osana postoperatiivista hoitotyötä ja hoitajien mielestä leikki-ikäinen postoperatiivinen potilas tuli osastolla pääosin melko hyvin tuetuksi. Hoitajien mielestä osaston resurssit mahdollistivat emotionaalisen tuen antamisen pääosin melko hyvin.
Tämä opinnäytetyö antaa lukijalle kuvan yleisesti käytetyistä emotionaalisen tuen muodoista leikki-ikäisen postoperatiivisessa hoitotyössä. Tutkimuksen esille nostamia emotionaalisen tuen muotoja on mahdollista soveltaa lasten hoitotyössä. Emotionaalisen tuen antaminen on oleellinen osa hoitotyötä ja hoitajan tulee kyetä tukemaan emotionaalisesti haastavissa tilanteissa olevia potilaita ja heidän perheitään ja siksi hoitotyössä on syytä kiinnittää huomiota emotionaalisen tuen antamiseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata emotionaalisen tuen toteutumista leikki-ikäisen postoperatiivisessa hoitotyössä Kuopion yliopistollisen sairaalan lasten ja nuorten osastolla. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa kyselyn tulosten pohjalta tietoa emotionaalisen tuen toteutumisesta lasten ja nuorten osastolla leikki-ikäisen postoperatiivisessa hoidossa.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselytutkimuksena Kuopion yliopistollisen sairaalan lasten ja nuorten osaston hoitajille. Kysely toteutettiin kesä- heinäkuussa 2016. Tutkimuksen otokseksi muodostui n=17 hoitajaa. Vastausprosentti kyselyyn oli 34 %. Tutkimusmenetelmänä kyselyssä käytettiin kvantitatiivista menetelmää, jota täydennettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimustulokset esiteltiin lasten ja nuorten osaston hoitajille.
Tutkimuksessa selvisi, että hoitajien toiminnassa toteutui kaikkia tutkimuksessa tarkasteltuja emotionaalisen tuen muotoja: kommukointia, positiivisten kokemusten tukemista, yksilöllistä kohtaamista, vanhempien osallisuuden tukemista, tiedollista tukemista ja perheiden tukemista. Emotionaalisen tuen eri muodot toteutuivat hoitajien toiminnassa pääosin usein tai aina. Hoitajat pitivät emotionaalista tukemista tärkeänä osana postoperatiivista hoitotyötä ja hoitajien mielestä leikki-ikäinen postoperatiivinen potilas tuli osastolla pääosin melko hyvin tuetuksi. Hoitajien mielestä osaston resurssit mahdollistivat emotionaalisen tuen antamisen pääosin melko hyvin.
Tämä opinnäytetyö antaa lukijalle kuvan yleisesti käytetyistä emotionaalisen tuen muodoista leikki-ikäisen postoperatiivisessa hoitotyössä. Tutkimuksen esille nostamia emotionaalisen tuen muotoja on mahdollista soveltaa lasten hoitotyössä. Emotionaalisen tuen antaminen on oleellinen osa hoitotyötä ja hoitajan tulee kyetä tukemaan emotionaalisesti haastavissa tilanteissa olevia potilaita ja heidän perheitään ja siksi hoitotyössä on syytä kiinnittää huomiota emotionaalisen tuen antamiseen.