TUNNETAITOTYÖPAJAT PERULAISESSA CUNA NAZARETHIN PÄIVÄKODISSA
Lindström, Miia; Purokuru , Amanda (2016)
Lindström, Miia
Purokuru , Amanda
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517501
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lindström, Miia & Purokuru, Amanda. Tunnetaitotyöpajat perulaisessa Cuna Nazarethin päiväkodissa. Helsinki, syksy 2016. Sivuja 105, liitteitä 4. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tunnetaitotyöpajatoiminnalla kehittää Cuna Nazarethin päiväkodin 5-vuotiaiden lasten valmiuksia käsitellä tunteitaan. Tarkoituksena oli myös tarjota vanhemmille mahdollisuus osallistua mukaan tunnetaitotyöpajoihin. Tavoitteena oli tarjota vanhemmille ja varhaiskasvattajille informaatiota tunnetaitojen harjoittamisen tärkeydestä ja Friends-ohjelman Latinalaiseen Amerikkaan muokatusta Amistad para Siempre -ohjelmasta. Tavoitteena oli lisäksi suunnitella, toteuttaa ja arvioida tunnetaitotyöpajoja Friends-ohjelmaa mukaillen.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina perulaisessa päiväkodissa espanjan kielellä. Se koostuu teoriaosasta sekä toiminnallista osuutta kuvaavasta kirjallisesta raportista. Teoriaosassa käsitellään varhaiskasvatuksen toteutumista Suomessa ja Perussa, lasten sosioemotionaalisia taitoja sekä monikulttuurisuutta ja kasvattajan interkulttuurista kompetenssia. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden raportissa kuvataan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Perulainen yhteistyökumppani on tarkastanut liitteinä olevat espanjankieliset asiakirjat.
Projektissa järjestettiin tunnetaitotyöpajoja 5-vuotiaille. Osa tunnetaitotyöpajoista videoitiin. Lisäksi niistä kirjoitettiin havaintopäiväkirjaa. Materiaalin pohjalta havainnoitiin lasten sitoutuneisuutta harjoituksiin. Lapsilta, vanhemmilta ja työyhteisöltä saatiin suullista palautetta projektin aikana ja päätyttyä. Lapsiryhmän lastentarhanopettaja osallistui yhteen tuokioista havainnoiden ja arvioiden työpajan toteutumista.
Lapset kokivat tunnetaitotyöpajoihin osallistumisen mielekkääksi. He sitoutuivat erilaisiin harjoitteisiin vaihtelevasti. Vanhemmat kertoivat haastavista tilanteista lasten kasvatuksessa, ja he kokivat projektin tärkeäksi. Työyhteisön palautteen mukaan työpajoissa toteutettu varhaiskasvatus toimi esimerkkinä positiivisesta ja lasta kannustavasta toiminnasta. Heidän mukaansa tunnetaitotyö-pajoista oli hyötyä lapsille.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä korostuu interkulttuurisen kompetenssin tärkeys. Kasvattajan on ymmärrettävä maassa vallitsevia kasvatustyylejä kulttuuria kunnioittaen. Kehitysyhteistyön tavoitteena on voimistaa köyhissä maissa asuvien asemaa paikallisten kouluttamisen ja työllistämisen avulla. Lyhytkestoisilla projekteilla voidaan tuoda toimintaympäristöön uusia näkemyksiä. Cuna Nazarethin päiväkodissa tunnetaitojen harjoittamiseen kiinnitetään nykyisin enemmän huomiota. Projektin jälkeen Kehitysmaayhdistys Pääskyt ry on kohdentanut avustusrahoja päiväkodin työntekijöiden Amistad para Siempre -koulutukseen.
Asiasanat: varhaiskasvatus, Peru, pedagogiikka, projektityö, sosioemotionaaliset taidot, interkulttuurisuus
Lindström, Miia & Purokuru, Amanda. Tunnetaitotyöpajat perulaisessa Cuna Nazarethin päiväkodissa. Helsinki, syksy 2016. Sivuja 105, liitteitä 4. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tunnetaitotyöpajatoiminnalla kehittää Cuna Nazarethin päiväkodin 5-vuotiaiden lasten valmiuksia käsitellä tunteitaan. Tarkoituksena oli myös tarjota vanhemmille mahdollisuus osallistua mukaan tunnetaitotyöpajoihin. Tavoitteena oli tarjota vanhemmille ja varhaiskasvattajille informaatiota tunnetaitojen harjoittamisen tärkeydestä ja Friends-ohjelman Latinalaiseen Amerikkaan muokatusta Amistad para Siempre -ohjelmasta. Tavoitteena oli lisäksi suunnitella, toteuttaa ja arvioida tunnetaitotyöpajoja Friends-ohjelmaa mukaillen.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina perulaisessa päiväkodissa espanjan kielellä. Se koostuu teoriaosasta sekä toiminnallista osuutta kuvaavasta kirjallisesta raportista. Teoriaosassa käsitellään varhaiskasvatuksen toteutumista Suomessa ja Perussa, lasten sosioemotionaalisia taitoja sekä monikulttuurisuutta ja kasvattajan interkulttuurista kompetenssia. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden raportissa kuvataan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Perulainen yhteistyökumppani on tarkastanut liitteinä olevat espanjankieliset asiakirjat.
Projektissa järjestettiin tunnetaitotyöpajoja 5-vuotiaille. Osa tunnetaitotyöpajoista videoitiin. Lisäksi niistä kirjoitettiin havaintopäiväkirjaa. Materiaalin pohjalta havainnoitiin lasten sitoutuneisuutta harjoituksiin. Lapsilta, vanhemmilta ja työyhteisöltä saatiin suullista palautetta projektin aikana ja päätyttyä. Lapsiryhmän lastentarhanopettaja osallistui yhteen tuokioista havainnoiden ja arvioiden työpajan toteutumista.
Lapset kokivat tunnetaitotyöpajoihin osallistumisen mielekkääksi. He sitoutuivat erilaisiin harjoitteisiin vaihtelevasti. Vanhemmat kertoivat haastavista tilanteista lasten kasvatuksessa, ja he kokivat projektin tärkeäksi. Työyhteisön palautteen mukaan työpajoissa toteutettu varhaiskasvatus toimi esimerkkinä positiivisesta ja lasta kannustavasta toiminnasta. Heidän mukaansa tunnetaitotyö-pajoista oli hyötyä lapsille.
Opinnäytetyön johtopäätöksissä korostuu interkulttuurisen kompetenssin tärkeys. Kasvattajan on ymmärrettävä maassa vallitsevia kasvatustyylejä kulttuuria kunnioittaen. Kehitysyhteistyön tavoitteena on voimistaa köyhissä maissa asuvien asemaa paikallisten kouluttamisen ja työllistämisen avulla. Lyhytkestoisilla projekteilla voidaan tuoda toimintaympäristöön uusia näkemyksiä. Cuna Nazarethin päiväkodissa tunnetaitojen harjoittamiseen kiinnitetään nykyisin enemmän huomiota. Projektin jälkeen Kehitysmaayhdistys Pääskyt ry on kohdentanut avustusrahoja päiväkodin työntekijöiden Amistad para Siempre -koulutukseen.
Asiasanat: varhaiskasvatus, Peru, pedagogiikka, projektityö, sosioemotionaaliset taidot, interkulttuurisuus