Undersökning gällande konsumentens attityder till e-matvaruhandel
Ahlman, Jessica (2016)
Ahlman, Jessica
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111016011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111016011
Tiivistelmä
Handeln för kläder och produkter på internetet är enorm, 2015 köpte finländare produkter och tjänster för över 10 milj. euro. Samtidigt är e-handeln för matvaror var i Finland 2014 bara kring 1 % av hela matvaruhandeln och nån större ökning har inte förekommit sen dess. Syftet med undersökningen var att ta reda på vem är det som köper mat via e-handeln och vilka produkter är det de handlar. Samtidigt undersöktes vilka risker kunderna kände att e-handeln medförde och varför vissa personer valt att inte handla via e-handeln. Som datainsamlingen användes kvantitativ insamlingsmetod, som bestod av en enkät på 15 frågor. Enkäten delades sedan ut via e-mail och sociala medier (Facebook) och var öppen i en månad (juni 2016). 72 personer svarade på enkäten.
95 % av svarspersonerna handlar minst en gång om året i en e-handel, men ändå var det bara 22,4 % av svarspersonerna som någonin hade handlat mat via en e-handel. Svarspersonerna svarade sig vara osäkra på produkternas färskhet/hållbarhet och leveranstiderna i e-handeln, samtidigt som e-butikens hemsida inte gav dem tillräckligt med information om produkterna. Personerna var positivt inställda till e-handeln, men få kunde se ett mervärde med att handla sin mat via e-handlen och kände därför inte ett behov att pröva. Företagen måste vara mera öppna med kunderna och uppmuntra till en mer öppen diskussion om b.la. kundernas önskemål. Kunderna känner inte ett tillit för företagen och känner inte att ett mervärde kan uppstå från tjänsten, så då måste företagen locka de skeptiska kunderna att pröva och därigenom inse mervädret. The online commerce for clothing and products is huge, in 2015 the Finns bought ser-vices and products online for over 10 million euros. The commerce for online grocery shopping on the other hand was in 2014 only approximately 1 % of the total grocery commerce and hasn’t grown much since. The purpose of this study was to get a better understanding of who is buying their food via a online grocery shop and what products are they buying. I also studied what risks did the costumers feel that e-commerce entails and why some people choses not to shop in a online grocery shop. The data collection happened trough a quantitative survey that consisted of 15 questions. The survey was dis-tributed trough e-mail and social media (Facebook) and was open one month (June 2016). 72 persons answered the survey.
95 % of the respondents shops minimum of once a year online, but only 22,4 % of the respondents had ever shopped in a online grocery store. The respondents answered that they felt uncertain of the products freshness/use before date and about the shipping times, while at the same time the information on the web page wasn´t enough to satisfy the con-sumer. The respondents where positive about the online grocery shop, but didn´t feel that the value increased if they bought food via a online shop and therefor didn´t feel a need to try. Companies need to be more open whit the costumers and encourage them to a more open discussion about e.g. costumer requests. The costumers doesn’t have faith in the companies and doesn’t feel that there is a possibility that the value would increased through this service, there for the companies has to tempt the skeptical costumers to try the service and there through feel the increased value.
95 % av svarspersonerna handlar minst en gång om året i en e-handel, men ändå var det bara 22,4 % av svarspersonerna som någonin hade handlat mat via en e-handel. Svarspersonerna svarade sig vara osäkra på produkternas färskhet/hållbarhet och leveranstiderna i e-handeln, samtidigt som e-butikens hemsida inte gav dem tillräckligt med information om produkterna. Personerna var positivt inställda till e-handeln, men få kunde se ett mervärde med att handla sin mat via e-handlen och kände därför inte ett behov att pröva. Företagen måste vara mera öppna med kunderna och uppmuntra till en mer öppen diskussion om b.la. kundernas önskemål. Kunderna känner inte ett tillit för företagen och känner inte att ett mervärde kan uppstå från tjänsten, så då måste företagen locka de skeptiska kunderna att pröva och därigenom inse mervädret.
95 % of the respondents shops minimum of once a year online, but only 22,4 % of the respondents had ever shopped in a online grocery store. The respondents answered that they felt uncertain of the products freshness/use before date and about the shipping times, while at the same time the information on the web page wasn´t enough to satisfy the con-sumer. The respondents where positive about the online grocery shop, but didn´t feel that the value increased if they bought food via a online shop and therefor didn´t feel a need to try. Companies need to be more open whit the costumers and encourage them to a more open discussion about e.g. costumer requests. The costumers doesn’t have faith in the companies and doesn’t feel that there is a possibility that the value would increased through this service, there for the companies has to tempt the skeptical costumers to try the service and there through feel the increased value.