Ylläksen kesämatkailun kehittäminen asiakaslähtöisesti
Vestenius, Kirsi (2016)
Vestenius, Kirsi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111015974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111015974
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Ylläksen alueen kesämatkailua ja sen mahdollisia kehittämiskohteita. Miten aluetta voisi kehittää asiakaslähtöisesti ja asiakkaat huomioiden niin, että kesämatkailun voisi saada nousuun? Mitä palveluja alueelle kenties kaivataan lisää ja voisiko niistä löytyä tämän työn toimeksiantajana toimivalle uudelle yrittäjälle mahdollinen yritysidea? Suomen hiihtokohteet Ylläs mukaan lukien nojaavat palvelutarjonnassaan pitkälti talvisiin lajeihin, joten kausiluonteisuus vaikuttaa voimakkaasti palvelun tarjoajiin. Ei ole kannattavaa pitää yritystä avoinna kauden loputtua, jos asiakkaita ei ole. Asiakkaat eivät puolestaan saavu alueelle, jos palvelut ovat suljettuna tai ne ovat avoinna vain rajatusti. Ilmastonmuutos voi vaikuttaa merkittävästikin tulevaisuudessa hiihtokeskusten toimintaan, joten senkin vuoksi olisi tärkeää luoda palveluja myös sille ajalle, kun lunta ei ole. Voimakas kaupungistuminen sekä lisääntyvä kiire ja stressi ovat saaneet ihmiset kiinnostumaan myös hiljaisuusmatkailusta. Voisiko siitä nousta uusi vetovoimatekijä Ylläksen kesämatkailuun?
Tässä työssä aihetta tarkastellaan asiakaslähtöisen palvelujen kehittämisen ja tuotteistamisen sekä hiljaisuusmatkailun viitekehyksen kautta. Tutkimuksen pohjaksi tehtiin nettipohjainen kysely Google Drive-ohjelman avulla, kysely julkaistiin Jounin Kaupan Facebook-sivuilla ja siihen vastasi yhteensä 13 655 vastaajaa, joten vastausten avulla saatiin kattava aineisto tätä työtä varten. Kysely koostui 19 monivalintakysymyksestä sekä yhdestä avoimesta kysymyksestä, saatua aineistoa analysoidaan määrällisten ja laadullisten tutkimusmenetelmien avulla työn tutkimusosassa. Vastauksista esille nousseet kehitysideat esitetään puolestaan johtopäätöksien osuudessa.
Tämän työn avulla löydettiin selkeitä kehitettäviä ja parannusta tarvitsevia kohteita, joita jo olemassa olevat yritykset ja uudet yrittäjät voivat hyödyntää suunnitellessaan palveluita alueen kesämatkailua varten.
Tässä työssä aihetta tarkastellaan asiakaslähtöisen palvelujen kehittämisen ja tuotteistamisen sekä hiljaisuusmatkailun viitekehyksen kautta. Tutkimuksen pohjaksi tehtiin nettipohjainen kysely Google Drive-ohjelman avulla, kysely julkaistiin Jounin Kaupan Facebook-sivuilla ja siihen vastasi yhteensä 13 655 vastaajaa, joten vastausten avulla saatiin kattava aineisto tätä työtä varten. Kysely koostui 19 monivalintakysymyksestä sekä yhdestä avoimesta kysymyksestä, saatua aineistoa analysoidaan määrällisten ja laadullisten tutkimusmenetelmien avulla työn tutkimusosassa. Vastauksista esille nousseet kehitysideat esitetään puolestaan johtopäätöksien osuudessa.
Tämän työn avulla löydettiin selkeitä kehitettäviä ja parannusta tarvitsevia kohteita, joita jo olemassa olevat yritykset ja uudet yrittäjät voivat hyödyntää suunnitellessaan palveluita alueen kesämatkailua varten.