Brand awareness research : case: TravelBird
Antila, Sara (2016)
Antila, Sara
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102815506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102815506
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tutkia suomalaisten ihmisten käyttäytymistä ostettaessa matkapalveluita internetistä. Tavoitteena on selvittää hollantilaisen online-matkatoimiston, TravelBirdin, tunnettuuden tasoa suomalaisten kuluttajien keskuudessa. Tarkoituksena on selvittää, minkälaisia mielikuvia kuluttajilla on yrityksestä sekä nähdäänkö brändi vetovoimaisena.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee internetissä toimivia matkanvälittäjiä sekä brändiä, tunnettuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Teoreettisessa osassa käsitellään myös kulttajakäyttäytymistä niin yleisesti kuin myös matkapalveluita ostettaessa.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa kohderyhmänä olivat kaikki suomalaiset matkailusta kiinnostuneet ihmiset jaettuna kahteen ryhmään: nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat. Kysely luotiin ja toteutettiin Webropol -ohjelmalla.
Tutkimustuloksista voidaan yleisesti todeta, että mielikuvat TravelBirdistä ovat pääosin positiivisia. Tulosten perusteella TravelBirdiä voidaan pitää vetovoimaisena yrityksenä, sillä suurin osa vastaajista voisi kuvitella tulevaisuudessa käyttävänsä heidän palveluita. Kuitenkin yrityksen tunnettuuden taso suomalaisten keskuudessa on vielä melko heikko ja sen nostamiseksi tarvittaisiin suurempia sijoituksia markkinointiin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee internetissä toimivia matkanvälittäjiä sekä brändiä, tunnettuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Teoreettisessa osassa käsitellään myös kulttajakäyttäytymistä niin yleisesti kuin myös matkapalveluita ostettaessa.
Opinnäytetyön empiirinen osuus on toteutettu kvantitatiivisena tutkimuksena, jossa kohderyhmänä olivat kaikki suomalaiset matkailusta kiinnostuneet ihmiset jaettuna kahteen ryhmään: nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat. Kysely luotiin ja toteutettiin Webropol -ohjelmalla.
Tutkimustuloksista voidaan yleisesti todeta, että mielikuvat TravelBirdistä ovat pääosin positiivisia. Tulosten perusteella TravelBirdiä voidaan pitää vetovoimaisena yrityksenä, sillä suurin osa vastaajista voisi kuvitella tulevaisuudessa käyttävänsä heidän palveluita. Kuitenkin yrityksen tunnettuuden taso suomalaisten keskuudessa on vielä melko heikko ja sen nostamiseksi tarvittaisiin suurempia sijoituksia markkinointiin.