SpinnoSport Oy:n sosiaalisen median strategia
Hyytiäinen, Essi (2016)
Hyytiäinen, Essi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102615438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016102615438
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sosiaalisen median strategia SpinnoSport Oy yrityksen käyttöön. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa yritykselle sopivimmat sosiaalisen median kanavat huomioiden yrityksen resurssit. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös käynnistää SpinnoSport Oy:n markkinointi sosiaalisessa mediassa. Strategian tavoitteena on lisätä sosiaalisen median avulla yrityksen tunnettuutta ja sitä kautta mahdollistaa myynnin lisääntyminen liiketoiminnassa. Strategian tavoitteena on myös vuorovaikutuksen luominen ja ylläpitäminen SpinnoSport Oy:n asiakkaiden kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kokonaisuutena ja tavoitteiden saavuttamisen tukena käytettiin teoreettisia lähteitä. Tietoperustassa käsiteltiin markkinointiviestintää, digitaalista markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa käsitteenä, vuorovaikutusta sosiaalisessa mediassa sekä sosiaalisen median kanavia.
Strategian perustamisen alussa kartoitettiin markkinoinnin nykytila yrityksessä. Strategian tukena käytettiin kanavakohtaisia SWOT-analyyseja, jotka koottiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Analyysien perusteella valittiin potentiaaliset sosiaalisen median kanavat SpinnoSport Oy:lle ja aloitettiin sosiaalisen median käyttö perustamalla Facebook-sivut. Facebook-sivuja varten luotiin toimintakalenteri tukemaan sisällön päivittämistä ja seurannan mittaamista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi hyödynnettävissä oleva sosiaalisen median strategia. Strategian laadinnan jälkeen SpinnoSport Oy aloitti Facebookissa tuotteiden ja palveluidensa markkinoinnin. Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai myös kattavia kehitysideoita markkinointiin muissa sosiaalisen median kanavissa. Prosessin myötä toimeksiantaja ymmärsi sosiaalisen median markkinoinnin tärkeyden ja resurssien takia ulkoisti osan markkinoinnistaan ammattilaiselle. Strategia arvoitiin hyödylliseksi kokonaisuudeksi ja sosiaalisen median käyttöä jatketaan yrityksessä. Opinnäytetyö tuotti yrityksen liiketoiminnalle lisäarvoa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kokonaisuutena ja tavoitteiden saavuttamisen tukena käytettiin teoreettisia lähteitä. Tietoperustassa käsiteltiin markkinointiviestintää, digitaalista markkinointiviestintää, sosiaalista mediaa käsitteenä, vuorovaikutusta sosiaalisessa mediassa sekä sosiaalisen median kanavia.
Strategian perustamisen alussa kartoitettiin markkinoinnin nykytila yrityksessä. Strategian tukena käytettiin kanavakohtaisia SWOT-analyyseja, jotka koottiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Analyysien perusteella valittiin potentiaaliset sosiaalisen median kanavat SpinnoSport Oy:lle ja aloitettiin sosiaalisen median käyttö perustamalla Facebook-sivut. Facebook-sivuja varten luotiin toimintakalenteri tukemaan sisällön päivittämistä ja seurannan mittaamista.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi hyödynnettävissä oleva sosiaalisen median strategia. Strategian laadinnan jälkeen SpinnoSport Oy aloitti Facebookissa tuotteiden ja palveluidensa markkinoinnin. Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantaja sai myös kattavia kehitysideoita markkinointiin muissa sosiaalisen median kanavissa. Prosessin myötä toimeksiantaja ymmärsi sosiaalisen median markkinoinnin tärkeyden ja resurssien takia ulkoisti osan markkinoinnistaan ammattilaiselle. Strategia arvoitiin hyödylliseksi kokonaisuudeksi ja sosiaalisen median käyttöä jatketaan yrityksessä. Opinnäytetyö tuotti yrityksen liiketoiminnalle lisäarvoa.