Yrittäjyyskasvatus ja kokeilemalla kehittäminen : Case: MiniMikkeli
Rautiainen, Tiia (2016)
Rautiainen, Tiia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090914153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090914153
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on yrittäjyyskasvatus ja kokeilemalla kehittäminen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka MiniMikkeli-projekti soveltuu osaksi varhaiskasvatuksen yrittäjyyskasvatusta, sekä kuinka se vaikuttaa oppilaiden käsityksiin yrittämisestä ja yhteiskunnasta. Tavoitteena oli myös selvittää, kuinka kokeilemalla kehittämisen malli soveltuu MiniMikkeli-projektin toteuttamiseen. Tutkimustulosten perusteella oli tarkoitus tehdä johtopäätöksiä tutkittavina olevista asioista ja esittää kehittämisehdotuksia seuraavaa MiniMikkeli-tapahtumaa varten.
Opinnäytetyön käsiteperusta muodostuu yrittäjyyskasvatukseen ja kokeilemalla kehittämiseen liittyvistä teoria-aineistoista. Yrittäjyyskasvatukseen liittyen avataan myös ulkoista ja sisäistä yrittäjyyttä, yrittäjän ominaisuuksia sekä innovatiivisuutta, jota myös yrittäjyydessä tarvitaan. Kokeilemalla kehittämiseen liittyen käydään läpi kokemusten kautta oppimista ja ilmiöpohjaista oppimista. Nämä teemat avaavat lisää myös kokeilemalla kehittämisen mallia ja sen toimivuutta.
Tutkimukset on tehty laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimus koostui kolmesta kyselystä, joista yksi oli kokonaan määrällinen ja yksi laadullinen tutkimus. Yhdessä kyselyssä oli sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Kaksi kyselyistä tehtiin oppilaille ja niiden tarkoituksena oli selvittää, miten MiniMikkeli-tapahtuma onnistui, ja millainen tilanne tutkimusryhmän oppilailla on yrittäjyyskasvatuksen saralla. Opettajille tehtiin yksi kysely ja sen varsinaisena tarkoituksena oli selvittää MiniMikkeli-projektin onnistumista.
Kyselyiden avulla selvisi hyvin se, kuinka MiniMikkeli-projekti onnistui. Yrittäjyyskasvatuksen tilanteesta Mikkelin seudun varhaiskasvatuksen piirissä olisi voinut toivoa parempia tutkimustuloksia, mutta oppilaiden ja opettajien vastausten perusteella siitä voi tässäkin tutkimuksessa tehdä johtopäätöksiä.
Opinnäytetyön käsiteperusta muodostuu yrittäjyyskasvatukseen ja kokeilemalla kehittämiseen liittyvistä teoria-aineistoista. Yrittäjyyskasvatukseen liittyen avataan myös ulkoista ja sisäistä yrittäjyyttä, yrittäjän ominaisuuksia sekä innovatiivisuutta, jota myös yrittäjyydessä tarvitaan. Kokeilemalla kehittämiseen liittyen käydään läpi kokemusten kautta oppimista ja ilmiöpohjaista oppimista. Nämä teemat avaavat lisää myös kokeilemalla kehittämisen mallia ja sen toimivuutta.
Tutkimukset on tehty laadullisia ja määrällisiä tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimus koostui kolmesta kyselystä, joista yksi oli kokonaan määrällinen ja yksi laadullinen tutkimus. Yhdessä kyselyssä oli sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Kaksi kyselyistä tehtiin oppilaille ja niiden tarkoituksena oli selvittää, miten MiniMikkeli-tapahtuma onnistui, ja millainen tilanne tutkimusryhmän oppilailla on yrittäjyyskasvatuksen saralla. Opettajille tehtiin yksi kysely ja sen varsinaisena tarkoituksena oli selvittää MiniMikkeli-projektin onnistumista.
Kyselyiden avulla selvisi hyvin se, kuinka MiniMikkeli-projekti onnistui. Yrittäjyyskasvatuksen tilanteesta Mikkelin seudun varhaiskasvatuksen piirissä olisi voinut toivoa parempia tutkimustuloksia, mutta oppilaiden ja opettajien vastausten perusteella siitä voi tässäkin tutkimuksessa tehdä johtopäätöksiä.