Työtyytyväisyystutkimus vuokratyöntekijöille
Jokinen, Varpu (2016)
Jokinen, Varpu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090113940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016090113940
Tiivistelmä
Työtyytyväisyystutkimus vuokratyöntekijöille
Tämän opinnäytetyön aiheena on Uudellamaalla sijaitsevan henkilöstöpalveluyrityksen (Yritys X) toimeksiantona keväällä 2014 tehty työtyytyväisyystutkimus. Työtyytyväisyyttä tutkittiin yrityksen vuokratyöntekijöiden keskuudessa ensimmäistä kertaa koko henkilöstön laajuudessa. Tutkimuksella haluttiin selvittää työntekijöiden työhyvinvoinnin tilaa ja siihen keskeisimmin vaikuttavia tekijöitä. Tarkoituksena oli käyttää tuloksia toimeksiantajayrityksen työhyvinvoinnin, henkilöstöprosessien sekä asiakasyhteistyön kehittämistyön pohjana. Kyselyn tuli myös toimia vastaavien selvitysten pohjana tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö sisältää tyytyväisyystutkimuksen prosessin toimeksiannon vastaanottamisesta tulosten raportointiin. Ensimmäinen työvaihe oli tutkimuksen tavoitteiden ja Yritys X:n tarpeiden selvittäminen. Työhyvinvoinnin, vuokratyön ja kyselytutkimusten tietoperustaan tutustuttiin kirjallisuuden avulla. Teoriaperustan ja tavoitteiden perusteella laadittiin kysymykset ja strukturoitu kyselylomake. Kyselylomakkeen laatiminen ja lähettäminen sekä vastausten kerääminen ja kokoaminen tapahtuivat sähköisen työkalun avulla.
Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 43 %. Tulosten perusteella vuokratyöntekijöiden tyytyväisyys työhönsä sekä Yritys X:ään työnantajana oli vastaushetkellä yleisesti varsin kohtuullisella tasolla. Hieman alle 80 % työntekijöistä katsoi, että Yritys X täytti odotukset työnantajana osin tai täysin ja lähes yhtä suuri osa vastanneista voisi suositella yritystä työnantajana.
Parannettavaa oli esimerkiksi viestinnässä ja toimintaohjeiden selkeydessä. Tiedotus työsuhteen perusteista, tilanteesta ja jatkosta, yhteyshenkilön tavoitettavuus ja palautteenanto sekä toimijoiden välinen yhteistyö ja työnjako olivat selkeitä kehityskohteita. Laajan yksityisen työterveyshuollon puuttuminen koettiin ongelmalliseksi vuokratyöntekijöiden keskuudessa. Käyttäjäyritysten omista työntekijöistä poikkeavat etuudet ja palkitseminen olivat selvästi työtyytyväisyyttä ja motivaatiota haittaavia tekijöitä.
Tyytyväisyyttä työntekijöiden keskuudessa oli eniten suhteessa rekrytointiprosessiin sekä Yritys X:stä ja sen toimintatavoista saatuihin perustietoihin siinä yhteydessä. Työntekijät kokivat, että heitä kohdeltiin arvostavasti ja kunnioittavasti. Palkanmaksu sujui hyvin ja henkilöstö suhtautui pääosin luottavaisesti yrityksen tulevaisuuteen.
Tutkimuksen perusteella vuokratyöntekijöiden kokonaisvaltaisesta työhyvinvoinnista huolehtiminen onnistuu vain hyvässä yhteistyössä työntekijöiden ja käyttäjäyritysten kanssa. Avoin ja riittävä tiedonkulku, hyvä tavoitettavuus ja henkilökohtainen vuorovaikutus sekä toimintatapojen ja roolien selkiyttäminen tulevat tämän kyselyn tulosten perusteella olemaan avaintekijöitä luottamuksen ja tyytyväisyyden lisäämisessä. Alalla ylipäänsä tarvitaan jatkuvaa laajempaa muutosta toimintatapojen ja vastuiden selkiyttämiseksi, jotta työntekijöiden hyvä ja tasapuolinen kohtelu voitaisiin varmistaa.
Asiasanat: työtyytyväisyystutkimus, työhyvinvointi, henkilöstöpalveluyritys, vuokratyö, vuokratyöntekijä
Tämän opinnäytetyön aiheena on Uudellamaalla sijaitsevan henkilöstöpalveluyrityksen (Yritys X) toimeksiantona keväällä 2014 tehty työtyytyväisyystutkimus. Työtyytyväisyyttä tutkittiin yrityksen vuokratyöntekijöiden keskuudessa ensimmäistä kertaa koko henkilöstön laajuudessa. Tutkimuksella haluttiin selvittää työntekijöiden työhyvinvoinnin tilaa ja siihen keskeisimmin vaikuttavia tekijöitä. Tarkoituksena oli käyttää tuloksia toimeksiantajayrityksen työhyvinvoinnin, henkilöstöprosessien sekä asiakasyhteistyön kehittämistyön pohjana. Kyselyn tuli myös toimia vastaavien selvitysten pohjana tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö sisältää tyytyväisyystutkimuksen prosessin toimeksiannon vastaanottamisesta tulosten raportointiin. Ensimmäinen työvaihe oli tutkimuksen tavoitteiden ja Yritys X:n tarpeiden selvittäminen. Työhyvinvoinnin, vuokratyön ja kyselytutkimusten tietoperustaan tutustuttiin kirjallisuuden avulla. Teoriaperustan ja tavoitteiden perusteella laadittiin kysymykset ja strukturoitu kyselylomake. Kyselylomakkeen laatiminen ja lähettäminen sekä vastausten kerääminen ja kokoaminen tapahtuivat sähköisen työkalun avulla.
Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 43 %. Tulosten perusteella vuokratyöntekijöiden tyytyväisyys työhönsä sekä Yritys X:ään työnantajana oli vastaushetkellä yleisesti varsin kohtuullisella tasolla. Hieman alle 80 % työntekijöistä katsoi, että Yritys X täytti odotukset työnantajana osin tai täysin ja lähes yhtä suuri osa vastanneista voisi suositella yritystä työnantajana.
Parannettavaa oli esimerkiksi viestinnässä ja toimintaohjeiden selkeydessä. Tiedotus työsuhteen perusteista, tilanteesta ja jatkosta, yhteyshenkilön tavoitettavuus ja palautteenanto sekä toimijoiden välinen yhteistyö ja työnjako olivat selkeitä kehityskohteita. Laajan yksityisen työterveyshuollon puuttuminen koettiin ongelmalliseksi vuokratyöntekijöiden keskuudessa. Käyttäjäyritysten omista työntekijöistä poikkeavat etuudet ja palkitseminen olivat selvästi työtyytyväisyyttä ja motivaatiota haittaavia tekijöitä.
Tyytyväisyyttä työntekijöiden keskuudessa oli eniten suhteessa rekrytointiprosessiin sekä Yritys X:stä ja sen toimintatavoista saatuihin perustietoihin siinä yhteydessä. Työntekijät kokivat, että heitä kohdeltiin arvostavasti ja kunnioittavasti. Palkanmaksu sujui hyvin ja henkilöstö suhtautui pääosin luottavaisesti yrityksen tulevaisuuteen.
Tutkimuksen perusteella vuokratyöntekijöiden kokonaisvaltaisesta työhyvinvoinnista huolehtiminen onnistuu vain hyvässä yhteistyössä työntekijöiden ja käyttäjäyritysten kanssa. Avoin ja riittävä tiedonkulku, hyvä tavoitettavuus ja henkilökohtainen vuorovaikutus sekä toimintatapojen ja roolien selkiyttäminen tulevat tämän kyselyn tulosten perusteella olemaan avaintekijöitä luottamuksen ja tyytyväisyyden lisäämisessä. Alalla ylipäänsä tarvitaan jatkuvaa laajempaa muutosta toimintatapojen ja vastuiden selkiyttämiseksi, jotta työntekijöiden hyvä ja tasapuolinen kohtelu voitaisiin varmistaa.
Asiasanat: työtyytyväisyystutkimus, työhyvinvointi, henkilöstöpalveluyritys, vuokratyö, vuokratyöntekijä