Tuoteperheen lanseeraus myymälässä
Flinkman, Joonas (2016)
Flinkman, Joonas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016080113627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016080113627
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tuoteperheen lanseerausta suuressa vähittäiskaupan yksikössä. Lan-seeraus toteutettiin käytännössä opinnäytetyön tekemisen ohessa. Työn tarkoituksena on selvittää miten varsin suuren tuoteperheen lanseeraus toteutettiin ja miten vastaavat kokonaisuudet kannat-taa jatkossa toteuttaa. Tekijä työskenteli itse lanseerauksen toteuttaneessa vähittäiskaupassa. Lan-seerauksia toteutetaan vähittäiskaupoissa jatkuvasti ja työ auttaa pohtimaan miten vastaavat kal-taiset tilanteet kannattaa jatkossa toteuttaa.
Työ toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa lähestyttiin asiakokonaisuuksia teorian avulla. Teorian avulla tuotiin esille lanseerauksien ja myymälämarkkinoinnin merkityksen kasvu. Molempien merkitys sekä markkinoinnin että myynnin kehittymisen kannalta on kasvanut viime vuosien aikana. Myymälämarkkinoinnin sekä lanseerauksen kohdalla keskityttiin kaupan sisällä tapahtuviin toimenpiteisiin.
Toisessa osassa toteutettiin lanseeraus käytännössä. Miten tuoteperhe tuodaan näyttävästi esille suuressa kaupan yksikössä? Lanseeraus suunniteltiin ja toteutettiin tiiviisti tavarantoimittajan kans-sa. Opinnäytetyön tekijä työskentelee kaupassa toimien lanseerauksessa vähittäiskaupan vastuu-henkilönä. Lopputulosta arvioitaessa pystyttiin osittain käyttämään todellisia myyntilukuja sekä muita keskeisiä tunnuslukuja.
Työ toteutettiin kahdessa osassa. Ensimmäisessä osassa lähestyttiin asiakokonaisuuksia teorian avulla. Teorian avulla tuotiin esille lanseerauksien ja myymälämarkkinoinnin merkityksen kasvu. Molempien merkitys sekä markkinoinnin että myynnin kehittymisen kannalta on kasvanut viime vuosien aikana. Myymälämarkkinoinnin sekä lanseerauksen kohdalla keskityttiin kaupan sisällä tapahtuviin toimenpiteisiin.
Toisessa osassa toteutettiin lanseeraus käytännössä. Miten tuoteperhe tuodaan näyttävästi esille suuressa kaupan yksikössä? Lanseeraus suunniteltiin ja toteutettiin tiiviisti tavarantoimittajan kans-sa. Opinnäytetyön tekijä työskentelee kaupassa toimien lanseerauksessa vähittäiskaupan vastuu-henkilönä. Lopputulosta arvioitaessa pystyttiin osittain käyttämään todellisia myyntilukuja sekä muita keskeisiä tunnuslukuja.