Sisältömarkkinoinnin kehittäminen B2B-yrityksessä
Nurmi, Suvi (2016)
Nurmi, Suvi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061212751
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016061212751
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää B2B-yrityksen näkökulmasta sisältömarkkinoinnin ja -strategian tarkoitusta. Työn tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayrityksen, Lakan Betoni Oy:n, sisällöntuottamista. Lakan Betoni Oy:llä on B2B-markkinoinnin lisäksi myös kuluttajille suunnattua markkinointia, joten työssä selvitettiin, millaisia toiveita kuluttajilla on sisältöjen suhteen.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin internet- ja kirjalähteitä sisältömarkkinointiin ja -strategiaan liittyen, ja näkökulmana oli B2B-yritys. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös aikaisempiin tutkimuksiin aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön empiiriseen osioon kuului kaksi tutkimusta. Ensimmäinen tutkimus kohdistui suomalaisiin B2B-yrityksiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna, jonka tarkoituksena oli selvittää, kuinka suomalaiset B2B-yritykset tuottavat sisältöä. Toinen tutkimus teetettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena pihan ja puutarhan laittamisesta kiinnostuneille kuluttajille. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista sisältöä kyseiset ihmiset kaipaavat, missä muodossa ja missä sosiaalisen median kanavissa sisältöä toivotaan tuotettavan.
Yrityshaastatteluissa nousi esille sosiaalisen median tärkeys sisältömarkkinoinnin kanavana. Myös videosisältö nousi esille vastauksissa, sillä videoita aiottiin tehdä entistä enemmän ja niihin aiottiin panostaa tulevai-suudessa. Kuluttajille suunnatussa tutkimuksessa selvisi Facebookin ja Pinterestin olevan tärkeimmät kanavat, kun seurataan pihaan ja puutarhaan liittyviä asioita. Kuluttajat haluavat saada pihan ja puutarhan laittamiseen liittyviä asioita sosiaalisen median ja yrityksen kotisivujen kautta.
Sosiaalisen median kanavista toimeksiantajayritys on jo mukana Facebookissa ja Linkedinissä. Näiden lisäksi toimeksiantajayrityksen kannattaa harkita liittymistä YouTubeen, Instagramiin ja Pinterestiin. Nämä kanavat nousivat esille opinnäytetyötä varten teetetyissä tutkimuksissa. Toimeksiantajayrityksen kannattaa myös panostaa dokumentoituun sisältöstrategiaan, sillä sen avulla sisällöntuottaminen on loogista ja tavoitteellista.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin internet- ja kirjalähteitä sisältömarkkinointiin ja -strategiaan liittyen, ja näkökulmana oli B2B-yritys. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös aikaisempiin tutkimuksiin aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön empiiriseen osioon kuului kaksi tutkimusta. Ensimmäinen tutkimus kohdistui suomalaisiin B2B-yrityksiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena teemahaastatteluna, jonka tarkoituksena oli selvittää, kuinka suomalaiset B2B-yritykset tuottavat sisältöä. Toinen tutkimus teetettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena pihan ja puutarhan laittamisesta kiinnostuneille kuluttajille. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista sisältöä kyseiset ihmiset kaipaavat, missä muodossa ja missä sosiaalisen median kanavissa sisältöä toivotaan tuotettavan.
Yrityshaastatteluissa nousi esille sosiaalisen median tärkeys sisältömarkkinoinnin kanavana. Myös videosisältö nousi esille vastauksissa, sillä videoita aiottiin tehdä entistä enemmän ja niihin aiottiin panostaa tulevai-suudessa. Kuluttajille suunnatussa tutkimuksessa selvisi Facebookin ja Pinterestin olevan tärkeimmät kanavat, kun seurataan pihaan ja puutarhaan liittyviä asioita. Kuluttajat haluavat saada pihan ja puutarhan laittamiseen liittyviä asioita sosiaalisen median ja yrityksen kotisivujen kautta.
Sosiaalisen median kanavista toimeksiantajayritys on jo mukana Facebookissa ja Linkedinissä. Näiden lisäksi toimeksiantajayrityksen kannattaa harkita liittymistä YouTubeen, Instagramiin ja Pinterestiin. Nämä kanavat nousivat esille opinnäytetyötä varten teetetyissä tutkimuksissa. Toimeksiantajayrityksen kannattaa myös panostaa dokumentoituun sisältöstrategiaan, sillä sen avulla sisällöntuottaminen on loogista ja tavoitteellista.