Yhteistyökumppanuusmallien kartoitus urheiluseuralle : Hämeenlinnan Jalkapalloseura ry
Kalervo, Ville (2016)
Kalervo, Ville
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010664
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa yhteistyökumppanuusmalleja, joiden avulla yritykset olisivat kiinnostuneita yhteistyöhön urheiluseuran kanssa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Hämeenlinnan Jalkapalloseura ry.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajautuu urheiluun tuotteena ja sponsorointiyhteistyöhön. Teoriaosuudessa käsiteltiin urheilua tuotteena, sponsorointiyhteistyötä sekä urheiluseuran ja yritysten välisiä yhteistyöpaketteja.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus Hämeenlinnan seudun yrityksille, jotka eivät ole tällä hetkellä yhteistyössä Hämeenlinnan Jalkapalloseuran kanssa. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kyselytutkimus lähetettiin sähköisesti 150 yritykselle internet-pohjaisen Webropol-sovelluksen avulla. Yritykset sijaitsivat Hämeenlinnan alueella. Kyselyyn vastasi 31 henkilöä, joten vastausprosentti oli 20,6 %.
Jokaiseen kyselytutkimuksen yhdeksään yhteistyökumppanuusmalliin löytyi kiinnostusta ja tulosten perusteella hämeenlinnalaiset yritykset olivat eniten kiinnostuneita osallistumaan urheiluseuratoimintaan perinteisten yhteistyökumppanuusmallien kuten pelipaita- ja kausikirjamainonnan kautta. Opinnäytetyössä esitetyt yhteistyökumppanuusmallit antoivat Hämeenlinnan Jalkapalloseuralle työkaluja tulevaisuuden yhteistyöpakettiensa suunnitteluun.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajautuu urheiluun tuotteena ja sponsorointiyhteistyöhön. Teoriaosuudessa käsiteltiin urheilua tuotteena, sponsorointiyhteistyötä sekä urheiluseuran ja yritysten välisiä yhteistyöpaketteja.
Opinnäytetyössä toteutettiin kyselytutkimus Hämeenlinnan seudun yrityksille, jotka eivät ole tällä hetkellä yhteistyössä Hämeenlinnan Jalkapalloseuran kanssa. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kyselytutkimus lähetettiin sähköisesti 150 yritykselle internet-pohjaisen Webropol-sovelluksen avulla. Yritykset sijaitsivat Hämeenlinnan alueella. Kyselyyn vastasi 31 henkilöä, joten vastausprosentti oli 20,6 %.
Jokaiseen kyselytutkimuksen yhdeksään yhteistyökumppanuusmalliin löytyi kiinnostusta ja tulosten perusteella hämeenlinnalaiset yritykset olivat eniten kiinnostuneita osallistumaan urheiluseuratoimintaan perinteisten yhteistyökumppanuusmallien kuten pelipaita- ja kausikirjamainonnan kautta. Opinnäytetyössä esitetyt yhteistyökumppanuusmallit antoivat Hämeenlinnan Jalkapalloseuralle työkaluja tulevaisuuden yhteistyöpakettiensa suunnitteluun.