Moninaisuusosaaminen tulevaisuuden työyhteisöjen johtamisen työkaluna : YAMK-opiskelijoiden kertomuksia työyhteisöjen moninaisuudesta
Mann, Anne (2016)
Mann, Anne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052610212
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yleisellä tasolla monimuotoisuuden ja monimuotoisuuden johtamisen käsitteitä sekä niihin liittyviä ikäjohtamisen ja y-sukupolven käsitteitä. Sen lisäksi oli tarkoituksena sekä analysoida että nostaa esille ylempien ammattikorkeakouluopiskelijoiden antamia merkityksiä monimuotoisuudelle ja monimuotoisuuden johtamiselle sekä samalla tarkastella sitä, miten ikäjohtamisen ja y-sukupolven teemat näyttäytyivät opiskelijoiden tuottamissa oppimistehtävissä.
Opinnäytetyö kytkeytyi moninaisuusosaamisen hankkeeseen, joka toteutettiin Suomen ylemmissä ammattikorkeakouluissa aikavälillä 2013-2015. Tutkimusaineisto muodostui YAMK-opiskelijoiden hankkeeseen tuottamista oppimistehtävistä, joita oli tässä tutkimuksessa käytössä 9 (N=9). Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysi menetelmällä.
Analysoinnin tuloksena tutkimustuloksista nousi esille kolme eri monimuotoisuuteen ja monimuotoisuuden johtamiseen liittyvää pääluokkaa: yksilöön liittyvät merkitykset monimuotoisuudelle, kokemukselliset merkitykset monimuotoisuudesta ja johtamisen sekä monimuotoisuuden johtamisen merkitykset. Ikäjohtamiseen ja y-sukupolveen liittyen tutkimuksen tuloksista oli löydettävissä kahdeksan erilaista teemaa: ikä ilmiönä, iän vaikutukset työskentelyyn, vanhemmat työntekijät työyhteisössä, perhetilanteen vaikutus työhön, ikäjohtaminen ja työuran vaikutus työhön, nuoret työntekijät työyhteisössä, suhtautuminen nuoriin työntekijöihin sekä nuorten työntekijöiden vahvuudet ja kehittämisalueet.
Esimiestasolla toimittaessa on tärkeä tunnistaa monimuotoisuuden erilaisia ilmiöitä työyhteisöissä. Moninaisuusajattelulla on mahdollista ottaa käyttöön työyhteisöjen moninaisuuden voimavarat laaja-alaisesti ja johtaa työyhteisöä tarkoituksenmukaisesti. Y-sukupolven ja ikäjohtamisen ilmiöiden ymmärtämisen avulla voidaan johtaa ikärakenteeltaan monimuotoisia työyhteisöjä välttäen eri sukupolvien välisiä konflikteja.
Opinnäytetyö kytkeytyi moninaisuusosaamisen hankkeeseen, joka toteutettiin Suomen ylemmissä ammattikorkeakouluissa aikavälillä 2013-2015. Tutkimusaineisto muodostui YAMK-opiskelijoiden hankkeeseen tuottamista oppimistehtävistä, joita oli tässä tutkimuksessa käytössä 9 (N=9). Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysi menetelmällä.
Analysoinnin tuloksena tutkimustuloksista nousi esille kolme eri monimuotoisuuteen ja monimuotoisuuden johtamiseen liittyvää pääluokkaa: yksilöön liittyvät merkitykset monimuotoisuudelle, kokemukselliset merkitykset monimuotoisuudesta ja johtamisen sekä monimuotoisuuden johtamisen merkitykset. Ikäjohtamiseen ja y-sukupolveen liittyen tutkimuksen tuloksista oli löydettävissä kahdeksan erilaista teemaa: ikä ilmiönä, iän vaikutukset työskentelyyn, vanhemmat työntekijät työyhteisössä, perhetilanteen vaikutus työhön, ikäjohtaminen ja työuran vaikutus työhön, nuoret työntekijät työyhteisössä, suhtautuminen nuoriin työntekijöihin sekä nuorten työntekijöiden vahvuudet ja kehittämisalueet.
Esimiestasolla toimittaessa on tärkeä tunnistaa monimuotoisuuden erilaisia ilmiöitä työyhteisöissä. Moninaisuusajattelulla on mahdollista ottaa käyttöön työyhteisöjen moninaisuuden voimavarat laaja-alaisesti ja johtaa työyhteisöä tarkoituksenmukaisesti. Y-sukupolven ja ikäjohtamisen ilmiöiden ymmärtämisen avulla voidaan johtaa ikärakenteeltaan monimuotoisia työyhteisöjä välttäen eri sukupolvien välisiä konflikteja.