Etähallintaohjelmat – case ENTER ry
Mutanen, Mikko (2016)
Mutanen, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605208991
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia voidaanko etähallintaohjelmia hyödyntää ENTER ry:n toiminnassa. Etähallintaohjelmalla käyttäjille voidaan tarjota tehokkaasti tietoteknisen laitteen opastusta tai ongelman ratkaisu-apua laitteen sijainnista riippumatta.
ENTER ry on yhdistys, joka tarjoaa tietoteknisten laitteiden ja digitaalisten järjestelmien käyttöopastusta ikäihmisille tietoiskutilaisuuksissa.
Työn tavoitteena oli löytää parhaiten soveltuva maksuton etähallintaohjelma yhdistyksen tarpeisiin. Lisäksi selvitettiin ovatko ENTER ry:n asiakkaiden tietotekniset ongelmat laadultaan sellaisia, että niitä voidaan etätuen keinoin selvittää.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui etähallintaohjelmia käsitteleviin sähköisiin lähteisiin, kirjallisuuteen ja valmistajien tarjoamiin tietoihin. Etähallintaohjelmia vertailtiin ja testattiin edellä mainittujen tietojen pohjalta.
Tietoa yhdistyksen asiakkaiden ongelmien laadusta, suhtautumisesta etätukeen ja aikaisemmista etätuki kokemuksista selvitettiin kyselylomakkeella.
Toinen kyselylomake suunnattiin yhdistyksen vertaisopastajille, jossa selvitetiin heidän aikaisempaa kokemusta etähallintaohjelmista ja millaisia ominaisuuksia he pitävät oleellisina ohjelmissa. Kyselyssä selvitettiin myös, pitivätkö opastajat etätukea hyödyllisenä työkaluna ENTER ry:n toiminnan kannalta. Vertaisopastajat tarjosivat myös arvokasta lisätietoa koskien etähallintaohjelmien käyttöä yhdistyksessä.
Opinnäytetyön tuloksena on selvitys, mikä etähallintaohjelma sopii parhaiten ENTER ry:n toimintaan. Ominaisuusvertailun, ohjelmien testausten ja kyselylomakkeiden perusteella kävi ilmi, mitä etähallintaohjelmaa kannattaa hyödyntää yhdistyksen käytössä. Etähallintaohjelmaa on suunniteltu toistaiseksi hyödynnettävän vertaisopastajien työskentelyn tehostamisessa.
ENTER ry on yhdistys, joka tarjoaa tietoteknisten laitteiden ja digitaalisten järjestelmien käyttöopastusta ikäihmisille tietoiskutilaisuuksissa.
Työn tavoitteena oli löytää parhaiten soveltuva maksuton etähallintaohjelma yhdistyksen tarpeisiin. Lisäksi selvitettiin ovatko ENTER ry:n asiakkaiden tietotekniset ongelmat laadultaan sellaisia, että niitä voidaan etätuen keinoin selvittää.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui etähallintaohjelmia käsitteleviin sähköisiin lähteisiin, kirjallisuuteen ja valmistajien tarjoamiin tietoihin. Etähallintaohjelmia vertailtiin ja testattiin edellä mainittujen tietojen pohjalta.
Tietoa yhdistyksen asiakkaiden ongelmien laadusta, suhtautumisesta etätukeen ja aikaisemmista etätuki kokemuksista selvitettiin kyselylomakkeella.
Toinen kyselylomake suunnattiin yhdistyksen vertaisopastajille, jossa selvitetiin heidän aikaisempaa kokemusta etähallintaohjelmista ja millaisia ominaisuuksia he pitävät oleellisina ohjelmissa. Kyselyssä selvitettiin myös, pitivätkö opastajat etätukea hyödyllisenä työkaluna ENTER ry:n toiminnan kannalta. Vertaisopastajat tarjosivat myös arvokasta lisätietoa koskien etähallintaohjelmien käyttöä yhdistyksessä.
Opinnäytetyön tuloksena on selvitys, mikä etähallintaohjelma sopii parhaiten ENTER ry:n toimintaan. Ominaisuusvertailun, ohjelmien testausten ja kyselylomakkeiden perusteella kävi ilmi, mitä etähallintaohjelmaa kannattaa hyödyntää yhdistyksen käytössä. Etähallintaohjelmaa on suunniteltu toistaiseksi hyödynnettävän vertaisopastajien työskentelyn tehostamisessa.