Oikeaa balettia? : Tähtäimessä nykybaletin opettamisen metodi
Marttinen, Fox (2016)
Marttinen, Fox
Savonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605157912
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin nykybaletin opetusmetodin kehittämistä. Klassisen baletin opetus rakentuu selkeiden metodien varaan. Nämä eivät tarjoa enää kaikkia niitä taitoja, joita tanssija tarvitsee työskennellessään nykybalettiteosten parissa.
Työssä käsiteltiin tanssia esittävän taiteen näkökulmasta. Tutkimus pohjautui holistiseen ihmiskäsitykseen, jonka mukaan ihminen on tajunnallisuutensa, kehollisuutensa ja situationaalisuutensa muodostama kokonaisuus. Työn eettisenä taustana oli sukupuolisensitiivinen baletinopetus. Nykybalettia tarkasteltiin suhteessa baletin historiaan ja evoluutioon.
Opinnäytetutkimus muodostui kahdesta opetuspilotista ja tutkimusjaksosta, jotka sijoittuivat vuosille 2014-2016. Työskentely toteutettiin kaksoisroolissa tutkija-opettajana. Opetuksesta kerättiin aineistoa tutkimuspäiväkirjan ja videoiden muodossa. Saatu aineisto oli luonteeltaan laadullista ja fenomenologista.
Tutkimuksessa nousi esiin neljä nykybaletin keskeistä elementtiä: improvisaatio, ilmaisu, off-balance ja partnerointi. Keskeisiä elementtejä käytettiin avuksi opetuksen suunnittelussa tutkimusjaksolla sekä yhdistävänä siltana klassisen baletin ja nykybaletin välillä.
Opinnäytetyö toi esiin yhden mahdollisen näkökulman nykybaletin opettamiseen. Metodia koeteltiin käytännön työssä ja saatua aineistoa käsiteltiin suhteessa työn taustoihin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tällä nykybaletin metodilla on mahdollista opettaa asioita, jotka olisivat haastavia pelkästään klassisen baletin keinoin.
Työssä käsiteltiin tanssia esittävän taiteen näkökulmasta. Tutkimus pohjautui holistiseen ihmiskäsitykseen, jonka mukaan ihminen on tajunnallisuutensa, kehollisuutensa ja situationaalisuutensa muodostama kokonaisuus. Työn eettisenä taustana oli sukupuolisensitiivinen baletinopetus. Nykybalettia tarkasteltiin suhteessa baletin historiaan ja evoluutioon.
Opinnäytetutkimus muodostui kahdesta opetuspilotista ja tutkimusjaksosta, jotka sijoittuivat vuosille 2014-2016. Työskentely toteutettiin kaksoisroolissa tutkija-opettajana. Opetuksesta kerättiin aineistoa tutkimuspäiväkirjan ja videoiden muodossa. Saatu aineisto oli luonteeltaan laadullista ja fenomenologista.
Tutkimuksessa nousi esiin neljä nykybaletin keskeistä elementtiä: improvisaatio, ilmaisu, off-balance ja partnerointi. Keskeisiä elementtejä käytettiin avuksi opetuksen suunnittelussa tutkimusjaksolla sekä yhdistävänä siltana klassisen baletin ja nykybaletin välillä.
Opinnäytetyö toi esiin yhden mahdollisen näkökulman nykybaletin opettamiseen. Metodia koeteltiin käytännön työssä ja saatua aineistoa käsiteltiin suhteessa työn taustoihin. Tutkimuksessa kävi ilmi, että tällä nykybaletin metodilla on mahdollista opettaa asioita, jotka olisivat haastavia pelkästään klassisen baletin keinoin.