Elintarvikeyritysten kansainvälistyminen Leader Ravakan alueella
Hiltunen, Valtteri (2016)
Hiltunen, Valtteri
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117269
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli elintarvikeyrityksen kansainvälistyminen Leader Ravakan alueella. Tarkoituksena oli selvittää, mitä haasteita elintarvikealan yritykset kohtaavat mennessään kansainvälisille markkinoille ja kuinka Leader Ravakka voi auttaa yrityksiä näiden kohtaamisessa.
Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitettiin kansainvälistymisen prosessia viennin näkökulmasta, Suomen elintarvikealaa ja kuinka suomalaisen yrityksen kansainvälistymistä tuetaan. Kansainvälistymisen prosessissa käytiin läpi, mitä syitä yrityksellä olisi lähteä kansainvälisille markkinoille, mitä haasteita kansainvälistymisessä kohdataan ja kuinka laaditaan kansainvälistymissuunnitelma. Elintarvikealasta selvitettiin sen suuruus, nykytilanne ja kohdemaat, jonne suomalaisia tuotteita myydään. Kansainvälistymisen tukemisesta selvitettiin, mitkä organisaatiota auttavat yrityksiä ja miten. Teoriaosuus pelkistettiin myös viitekehykseen, jota käytettiin edelleen auttamaan empiirisen osuuden laatimisessa.
Empiirisessä osuudessa otettiin selvää paikallisten elintarvikeyritysten kokemista haasteista kansainvälistymisen saralla. Pääkeinona käytettiin laadullista tutkimusta, joka suoritettiin haastatteluna tai sähköpostikyselynä. Haastateltaviksi pyydettiin Leader Ravakan toimialueen yritysten johtohenkilöitä, kuten toimitusjohtajia tai projektipäälliköitä.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin uusia mahdollisia toimintakeinoja, joilla Leader Ravakka voi avustaa kansainvälistyviä yrityksiä. Näitä ovat tiiviimpi yhteydenpito paikallisiin yrityksiin, erikoistuotteiden tuotekehityksen rahoittaminen, kauppakumppanien etsiminen, tehokkaampi tiedotus messuista ja tuotantokapasiteetin nostamiseen tähtäävä investointirahoitus.
Tutkimuksen teoriaosuudessa selvitettiin kansainvälistymisen prosessia viennin näkökulmasta, Suomen elintarvikealaa ja kuinka suomalaisen yrityksen kansainvälistymistä tuetaan. Kansainvälistymisen prosessissa käytiin läpi, mitä syitä yrityksellä olisi lähteä kansainvälisille markkinoille, mitä haasteita kansainvälistymisessä kohdataan ja kuinka laaditaan kansainvälistymissuunnitelma. Elintarvikealasta selvitettiin sen suuruus, nykytilanne ja kohdemaat, jonne suomalaisia tuotteita myydään. Kansainvälistymisen tukemisesta selvitettiin, mitkä organisaatiota auttavat yrityksiä ja miten. Teoriaosuus pelkistettiin myös viitekehykseen, jota käytettiin edelleen auttamaan empiirisen osuuden laatimisessa.
Empiirisessä osuudessa otettiin selvää paikallisten elintarvikeyritysten kokemista haasteista kansainvälistymisen saralla. Pääkeinona käytettiin laadullista tutkimusta, joka suoritettiin haastatteluna tai sähköpostikyselynä. Haastateltaviksi pyydettiin Leader Ravakan toimialueen yritysten johtohenkilöitä, kuten toimitusjohtajia tai projektipäälliköitä.
Tutkimuksen tuloksena löydettiin uusia mahdollisia toimintakeinoja, joilla Leader Ravakka voi avustaa kansainvälistyviä yrityksiä. Näitä ovat tiiviimpi yhteydenpito paikallisiin yrityksiin, erikoistuotteiden tuotekehityksen rahoittaminen, kauppakumppanien etsiminen, tehokkaampi tiedotus messuista ja tuotantokapasiteetin nostamiseen tähtäävä investointirahoitus.