Viheralan brändimalli
Pitkänen, Sanna (2016)
Pitkänen, Sanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117192
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605117192
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Viherympäristöliitto ry:lle ja sen tavoitteena oli kehittää brändin rakentamisen malli viheralan tuotteille. Mallissa tuli huomioida kohdeorganisaation jäsenistön eri osapuolet, jotta se voitaisiin yhteisesti hyväksyä.
Tutkimusongelmana oli selvittää, miten suunnitella onnistunut brändi viheralan tuotteille. Kehitysprojektin tavoitteena oli selvittää, millainen tavoitemielikuva viheralan tuotteiden brändille olisi asetettava, jotta se olisi hyväksyttävissä sekä kohdeorganisaatiossa että sen jäsenistössä.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä tapaustutkimusta hyödyntäen konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkimusympäristön analyysin ja olemassaolevan teorian pohjalta rakennettiin konstruktiona toimintamalli, jonka pohjalta kohdeorganisaatio voi kehittää omaa toimintaansa brändilähtöisempään suuntaan.
Tutkimuksen teoriaosio käsittelee brändin rakennuksen teoriaa, joka kiteytyy teoreettiseksi viitekehykseksi noudattaen pääosin Aakerin, Joachimsthalerin, Thompsonin sekä Taipaleen oppeja. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta laadittiin kvalitatiivinen tiedonkeruu, joka toteutettiin teemahaastatteluin toimialan asiantuntijoille. Teemahaastattelujen pohjalta teoreettista viitekehystä tarkennettiin. Tarkennettua viitekehystä testattiin kohdeorganisaation jäsenistölle suunnatulla kvantitatiivisella kyselyllä.
Tutkimuksen tulosten perusteella viheralan visiota tarkennettiin ja brändin rakennukselle asetettiin strategiset linjaukset, joiden avulla työn toimeksiantaja voi huomioida brändin rakennustyössään jäsenistönsä eri osapuolet.
Tutkimusongelmana oli selvittää, miten suunnitella onnistunut brändi viheralan tuotteille. Kehitysprojektin tavoitteena oli selvittää, millainen tavoitemielikuva viheralan tuotteiden brändille olisi asetettava, jotta se olisi hyväksyttävissä sekä kohdeorganisaatiossa että sen jäsenistössä.
Opinnäytetyössä käytettiin tutkimusmenetelmänä tapaustutkimusta hyödyntäen konstruktiivista tutkimusotetta. Tutkimusympäristön analyysin ja olemassaolevan teorian pohjalta rakennettiin konstruktiona toimintamalli, jonka pohjalta kohdeorganisaatio voi kehittää omaa toimintaansa brändilähtöisempään suuntaan.
Tutkimuksen teoriaosio käsittelee brändin rakennuksen teoriaa, joka kiteytyy teoreettiseksi viitekehykseksi noudattaen pääosin Aakerin, Joachimsthalerin, Thompsonin sekä Taipaleen oppeja. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta laadittiin kvalitatiivinen tiedonkeruu, joka toteutettiin teemahaastatteluin toimialan asiantuntijoille. Teemahaastattelujen pohjalta teoreettista viitekehystä tarkennettiin. Tarkennettua viitekehystä testattiin kohdeorganisaation jäsenistölle suunnatulla kvantitatiivisella kyselyllä.
Tutkimuksen tulosten perusteella viheralan visiota tarkennettiin ja brändin rakennukselle asetettiin strategiset linjaukset, joiden avulla työn toimeksiantaja voi huomioida brändin rakennustyössään jäsenistönsä eri osapuolet.