SAP-toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönoton analysointi asiakasyrityksessä
Keskitalo, Matias (2016)
Keskitalo, Matias
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605086518
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on analysoida toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto-prosessia asiakasyrityksessä. Opinnäytetyössä esitellään ERP-toiminnanohjausjärjestelmää (Enterprise Resource Planning) yleisesti ja käsitellään käyttöönottoprosessiin kuuluvat vai-heistukset teoriamateriaalin pohjalta.
Opinnäytetyön aihe on toimeksiantajan antama ja pyrkii pureutumaan käyttöönottovaiheen tuomiin ongelmiin. Toimeksiantaja haluaa pysyä salassa, joten opinnäytetyössä ei mainita yrityksen nimeä tai yrityksessä työskenteleviä henkilöitä. Toimeksianto perustuu yrityksen tarpeeseen saada selkeää dokumentaatiota liittyen järjestelmän käyttöönottoon. Järjestelmä otettiin aikoinaan käyttöön sen potentiaalin takia ja käyttöönotto tapahtui erittäin nopealla tahdilla. Tämä toi mukanaan tiettyjä ongelmia joita korjaillaan osiltaan edelleen.
Toiminnanohjausjärjestelmä on erittäin laaja kokonaisuus eri moduuleja, jotka nivoutuvat yh-teen samaan tietokantaan. Tietojen siirtäminen vanhoista järjestelmistä uuteen käy integroi-malla tiedot vanhasta järjestelmästä uuteen. SAP R/3 oli toimeksiantajan valinta käyttöönotet-tavaksi järjestelmäksi, joka on pitkään ollut markkinoiden suurin toimija. Työssä käydään läpi moduulien tuomat hyödyt ja niiden hyödyntäminen asiakasyrityksessä. Myös järjestelmän integrointiin kuuluvat vaiheet kuuluvat olennaisesti toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönot-toprosessiin.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koskee yleisesti yrityksen vaiheita käyttöönottoproses-sissa. Materiaalit näihin kerättiin henkilöhaastatteluiden ja firman dokumentoinnin perusteella. Käytännönläheisyyttä opinnäytetyöhön lisättiin kyselytutkimuksen avulla, jossa kysytään lop-pukäyttäjiltä käyttöönoton onnistumisesta. Kyselyn kysymykset liittyivät järjestelmään, koulu-tukseen ja niiden laatuun sekä määrään. Kyselyn tulokset on analysoitu allekirjoittaneen toi-mesta. Analyysi perustuu teoriamateriaalin ja opitun tiedon vertaamiseen. Kyselytutkimuksen vastaukset olivat monipuolisia ja avasivat käyttöönoton onnistumista asiakasyrityksessä.
Yleisesti toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto onnistui erittäin hyvin ottaen huomioon projektin suuren koon. Käyttöönottoprojekti toi mukanaan tiettyjä ongelmia, jotka saatiin ajan myötä korjattua. Globaalina yrityksenä Suomi toimi järjestelmän käyttöönottoprojektin etulin-jassa ja ennakko-odotuksiin nähden suoriutui erittäin hyvin.
Opinnäytetyön aihe on toimeksiantajan antama ja pyrkii pureutumaan käyttöönottovaiheen tuomiin ongelmiin. Toimeksiantaja haluaa pysyä salassa, joten opinnäytetyössä ei mainita yrityksen nimeä tai yrityksessä työskenteleviä henkilöitä. Toimeksianto perustuu yrityksen tarpeeseen saada selkeää dokumentaatiota liittyen järjestelmän käyttöönottoon. Järjestelmä otettiin aikoinaan käyttöön sen potentiaalin takia ja käyttöönotto tapahtui erittäin nopealla tahdilla. Tämä toi mukanaan tiettyjä ongelmia joita korjaillaan osiltaan edelleen.
Toiminnanohjausjärjestelmä on erittäin laaja kokonaisuus eri moduuleja, jotka nivoutuvat yh-teen samaan tietokantaan. Tietojen siirtäminen vanhoista järjestelmistä uuteen käy integroi-malla tiedot vanhasta järjestelmästä uuteen. SAP R/3 oli toimeksiantajan valinta käyttöönotet-tavaksi järjestelmäksi, joka on pitkään ollut markkinoiden suurin toimija. Työssä käydään läpi moduulien tuomat hyödyt ja niiden hyödyntäminen asiakasyrityksessä. Myös järjestelmän integrointiin kuuluvat vaiheet kuuluvat olennaisesti toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönot-toprosessiin.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koskee yleisesti yrityksen vaiheita käyttöönottoproses-sissa. Materiaalit näihin kerättiin henkilöhaastatteluiden ja firman dokumentoinnin perusteella. Käytännönläheisyyttä opinnäytetyöhön lisättiin kyselytutkimuksen avulla, jossa kysytään lop-pukäyttäjiltä käyttöönoton onnistumisesta. Kyselyn kysymykset liittyivät järjestelmään, koulu-tukseen ja niiden laatuun sekä määrään. Kyselyn tulokset on analysoitu allekirjoittaneen toi-mesta. Analyysi perustuu teoriamateriaalin ja opitun tiedon vertaamiseen. Kyselytutkimuksen vastaukset olivat monipuolisia ja avasivat käyttöönoton onnistumista asiakasyrityksessä.
Yleisesti toiminnanohjausjärjestelmän käyttöönotto onnistui erittäin hyvin ottaen huomioon projektin suuren koon. Käyttöönottoprojekti toi mukanaan tiettyjä ongelmia, jotka saatiin ajan myötä korjattua. Globaalina yrityksenä Suomi toimi järjestelmän käyttöönottoprojektin etulin-jassa ja ennakko-odotuksiin nähden suoriutui erittäin hyvin.