Runotanssi : menetelmän kehittäminen
Kemi, Matti (2016)
Kemi, Matti
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201605025762
Tiivistelmä
Runotanssi-opinnäytetyö on yksi ruohonjuuritason vastaus yhteiskunnallisen yhteisöllisyyden kaipuuseen. Notkean modernismin vastapainoksi on syntynyt uusi yhteisöllisyys, joka näkyy jatkuvana uusien suoran toiminnan yhteisöjen muodostumisena. Kasvaneen individualismin aikana ihmisten yhteisölliset valmiudet kaipaavat tukea. Tähän Runotanssimenetelmä vastaa emansipoimalla ihmisiä ja kehittämällä vuorovaikutustaitoja.
Toiminnallisen opinnäytetyöni tavoitteena on kehittää taidelähtöinen menetelmä vapaan sivistystyön kentälle. Tarkoitus on yhdistää luova tanssi ja luova kirjoittaminen ja luoda niistä taidelähtöinen menetelmä yhteisöpedagogin kompetensseja hyödyntäen. Teoreettisena viitekehyksenä menetelmässä toi-mii vapaa sivistystyö ja sosiaalipedagogia.
Idea runotanssin luomiselle ja kehittämiselle alkoi kasvamaan opiskelijavaihdossa Hollannissa syventävien taidekasvatusopintojen seurauksena. Vaihto-opinnoista sain rohkeutta ja luovaa näkökulmaa ammatilliseen osaamiseen. Ajatus siitä, että voisin tehdä töitä minulle rakkaitten taidemuotojen kanssa oli kiehtova ja halusin mennä sitä kohti.
Menetelmän kehittäjänä halusin antaa menetelmälle myös tilaa mennä osallistujien kanssa haluamaansa suuntaan. Yllätyksekseni matkan varrella heräsin menetelmän potentiaaliin tuottaa myös yhteisötaidetta. Runotanssissa on myös aineksia kansalaistoimintaa herättämään. Aineiston analyysi kertoo runotanssin olevan jo nyt soveltuva vapaan sivistystyön pariin ja analyysi antaa paljon aineksia runotanssin jatkokehittämistä varten. Intensiivikurssista pidempi kestoiseen kurssiin – yhteisöllisyyttä tukemaan.
Kehittämismenetelminä tässä laadullisessa tutkimuksessa on käytetty osallistuvaa havainnointia, joka on tehty kurssin aikana pitämään päiväkirjaan ja ryhmähaastattelua, jota käytiin kurssin osallistujien kanssa kurssipäivien päätteeksi. Näiden menetelmien yhdistäminen toi luotettavuutta aineistolle.
Työn hyöty on tekijälle itselleen kehittämässä menetelmässä myöhempää työllistymistä varten. Taidelähtöinen menetelmä toteutettiin intensiivikurssina tilaajan Jyväskylän kansalaisopiston kurssitarjonnassa keväällä 2016.
Toiminnallisen opinnäytetyöni tavoitteena on kehittää taidelähtöinen menetelmä vapaan sivistystyön kentälle. Tarkoitus on yhdistää luova tanssi ja luova kirjoittaminen ja luoda niistä taidelähtöinen menetelmä yhteisöpedagogin kompetensseja hyödyntäen. Teoreettisena viitekehyksenä menetelmässä toi-mii vapaa sivistystyö ja sosiaalipedagogia.
Idea runotanssin luomiselle ja kehittämiselle alkoi kasvamaan opiskelijavaihdossa Hollannissa syventävien taidekasvatusopintojen seurauksena. Vaihto-opinnoista sain rohkeutta ja luovaa näkökulmaa ammatilliseen osaamiseen. Ajatus siitä, että voisin tehdä töitä minulle rakkaitten taidemuotojen kanssa oli kiehtova ja halusin mennä sitä kohti.
Menetelmän kehittäjänä halusin antaa menetelmälle myös tilaa mennä osallistujien kanssa haluamaansa suuntaan. Yllätyksekseni matkan varrella heräsin menetelmän potentiaaliin tuottaa myös yhteisötaidetta. Runotanssissa on myös aineksia kansalaistoimintaa herättämään. Aineiston analyysi kertoo runotanssin olevan jo nyt soveltuva vapaan sivistystyön pariin ja analyysi antaa paljon aineksia runotanssin jatkokehittämistä varten. Intensiivikurssista pidempi kestoiseen kurssiin – yhteisöllisyyttä tukemaan.
Kehittämismenetelminä tässä laadullisessa tutkimuksessa on käytetty osallistuvaa havainnointia, joka on tehty kurssin aikana pitämään päiväkirjaan ja ryhmähaastattelua, jota käytiin kurssin osallistujien kanssa kurssipäivien päätteeksi. Näiden menetelmien yhdistäminen toi luotettavuutta aineistolle.
Työn hyöty on tekijälle itselleen kehittämässä menetelmässä myöhempää työllistymistä varten. Taidelähtöinen menetelmä toteutettiin intensiivikurssina tilaajan Jyväskylän kansalaisopiston kurssitarjonnassa keväällä 2016.