Liikunnalla integraatioon: Mukkulan koulun erityisen tuen ja liikuntaluokan integroitu liikuntatunti sekä opas liikunnan soveltamiseen
Kolari, Karoliina; Mäkelä, Ida (2016)
Kolari, Karoliina
Mäkelä, Ida
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604305688
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604305688
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoitus on, että yleispuolen ja erityistä tukea tarvitsevat oppilaat pystyttäisiin integroimaan yhteiseen ryhmään edes liikunnan avulla ja näin ollen olla edelläkävijä inklusiivisessa ajattelutavassa. Produktin tavoitteena on sosiaalinen integraatio ja erilaisuuden kohtaaminen. Lisäksi tavoitteena on opettaa uusia lajeja oppilaille sekä antaa valmiuksia opettajille pelien ja leikkien soveltamiseen.
Aloitimme opinnäytetyön suunnittelun joulukuussa 2015, josta nopeasti saimme toimeksiantajan ja aloimme suunnitella työn rakennetta ja kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsaus koostuu pääosin kotimaisesta kirjallisuudesta, mutta myös ulkomaisista lähteistä. Teoria- ja liikuntatunnit pidimme viikolla 7 ja opas annettiin koululle viikolla 11.
Opinnäytetyömme on produkti työ, joka sisältää tapahtuman ja oppaan. Toimeksiantajana toimi Mukkulan peruskoulu Lahdesta. Tapahtuma sisältää teoriatunnin kolmosluokan liikuntaluokalle sekä liikuntatunnin liikuntaluokalle ja erityisen tuen 4-5 luokalle. Ennen yhteistä liikuntatuntia, pidimme yleispuolen luokalle teoriatunnin, jossa kerroimme heille kehitysvam-maisista ihmisistä sekä tulevan liikuntatunnin lajeista. Integroimme yleispuolen luokan ja erityistä tukea tarvitsevan luokan yhteen liikuntatunnilla, jossa aiheena oli istumalentopallo ja maalipallo.
Näistä tunneista keräsimme palautteen kaikilta oppilailta lyhyellä palautelomakkeella. Tunneista keräämämme palautteen perusteella oppilailla oli hauskaa tunneilla sekä he oppivat siellä uusia taitoja. Lisäksi palautteesta kävi ilmi, että noin joka kolmannes oppilas koki saa-vansa tunneilta uusia kavereita ja reilusti yli puolet oppilaista haluaisi pelata näitä pelejä jat-kossakin.
Jotta koulu voisi jatkaa meidän aloittamaa työtä, teimme opettajille liikunnan soveltamisesta opettajan oppaan. Oppaassa on materiaalia liikunnan soveltamiseen ja esimerkkejä sovelletuista peleistä ja leikkeistä. Opas jaettiin koululle ja jokainen koulun opettaja voi saada sen paperisena tai sähköisenä versiona. Oppaan ohjeita käyttämällä opettajat voivat järjestää yhteisiä liikuntatunteja yleispuolen ja erityisen tuen luokkien kesken.
Pitämämme tunnit onnistuivat hyvin, sillä palaute oppilailta oli hyvää. He kokivat oppivansa uutta, heillä oli hauskaa sekä osa sai uusia kavereita. Saavutimme tunneille asetetut tavoitteet kiitettävästi, mutta yhden tunnin aikana on haastavaa saavuttaa integraatio. Lisäksi uskomme, että koostamamme opettajan opas vastaa opettajien tarpeita.
Aloitimme opinnäytetyön suunnittelun joulukuussa 2015, josta nopeasti saimme toimeksiantajan ja aloimme suunnitella työn rakennetta ja kirjallisuuskatsausta. Kirjallisuuskatsaus koostuu pääosin kotimaisesta kirjallisuudesta, mutta myös ulkomaisista lähteistä. Teoria- ja liikuntatunnit pidimme viikolla 7 ja opas annettiin koululle viikolla 11.
Opinnäytetyömme on produkti työ, joka sisältää tapahtuman ja oppaan. Toimeksiantajana toimi Mukkulan peruskoulu Lahdesta. Tapahtuma sisältää teoriatunnin kolmosluokan liikuntaluokalle sekä liikuntatunnin liikuntaluokalle ja erityisen tuen 4-5 luokalle. Ennen yhteistä liikuntatuntia, pidimme yleispuolen luokalle teoriatunnin, jossa kerroimme heille kehitysvam-maisista ihmisistä sekä tulevan liikuntatunnin lajeista. Integroimme yleispuolen luokan ja erityistä tukea tarvitsevan luokan yhteen liikuntatunnilla, jossa aiheena oli istumalentopallo ja maalipallo.
Näistä tunneista keräsimme palautteen kaikilta oppilailta lyhyellä palautelomakkeella. Tunneista keräämämme palautteen perusteella oppilailla oli hauskaa tunneilla sekä he oppivat siellä uusia taitoja. Lisäksi palautteesta kävi ilmi, että noin joka kolmannes oppilas koki saa-vansa tunneilta uusia kavereita ja reilusti yli puolet oppilaista haluaisi pelata näitä pelejä jat-kossakin.
Jotta koulu voisi jatkaa meidän aloittamaa työtä, teimme opettajille liikunnan soveltamisesta opettajan oppaan. Oppaassa on materiaalia liikunnan soveltamiseen ja esimerkkejä sovelletuista peleistä ja leikkeistä. Opas jaettiin koululle ja jokainen koulun opettaja voi saada sen paperisena tai sähköisenä versiona. Oppaan ohjeita käyttämällä opettajat voivat järjestää yhteisiä liikuntatunteja yleispuolen ja erityisen tuen luokkien kesken.
Pitämämme tunnit onnistuivat hyvin, sillä palaute oppilailta oli hyvää. He kokivat oppivansa uutta, heillä oli hauskaa sekä osa sai uusia kavereita. Saavutimme tunneille asetetut tavoitteet kiitettävästi, mutta yhden tunnin aikana on haastavaa saavuttaa integraatio. Lisäksi uskomme, että koostamamme opettajan opas vastaa opettajien tarpeita.