LAPSEN OSALLISUUS JA TOIMIJUUS YHTEISÖLLISESSÄ TAPAHTUMASSA : – Video välittäjänä
Lehtikari, Päivi; Nieminen, Hanna (2016)
Lehtikari, Päivi
Nieminen, Hanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275234
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604275234
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lehtikari, Päivi & Nieminen, Hanna. Lapsen osallisuus ja toimijuus yhteisöllisessä tapahtumassa - Video välittäjänä. Kevät 2016, 54 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tämän laadullisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tavoin lapsen osallisuus ja toimijuus näkyi ja toteutui yhteisöllisessä tapahtumapäivässä sekä millaiset tekijät mahdollistivat tai estivät lapsen osallistumista. Halusimme myös selvittää eroavatko lasten ja aikuisten kuvaamat videot tapahtumapäivän tapahtumista toisistaan ja syntyykö lasten kuvaaman materiaalin pohjalta erilaisia havaintoja kuin aikuisten kuvaamasta videomateriaalista.
Opinnäytetyön toimintaympäristönä oli Diakonia-ammattikorkeakoulun uuden kampuksen avointen ovien yhteisöllinen päivä, jonka tarkoituksena oli saattaa alueen toimijoita, asukkaita ja diakilaisia tutustumaan toisiinsa. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä toimi videointi ja tapahtumapäivä videoitiin kokonaisuudessaan. Tapahtumaan osallistuneet lapset osallistuivat myös videomateriaalin tuottamiseen. Videohavainnoinnin avulla tarkasteltiin 6-8-vuotiaiden lapsien osallistumista tapahtumapäivään.
Videomateriaalista tehtyjen havaintojen kautta nousi esiin kameran vaikutus lapsen käytökseen, lasten liikkuminen tapahtumassa, kontaktin haku ja ohjeiden tarve, aikuisen rooli lapsen toimijuuden mahdollistajana sekä lasten ja aikuisten kuvaaman materiaalin pohjalta esiin tulleet eroavaisuudet.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan lapsen osallisuus tapahtumassa tuli selkeimmin näkyviin aikuisen roolin kautta. Myös toisen lapsen läsnäolo toi turvaa lasten osallistuessa erilaisiin toimintoihin. Yhteistoiminnan kautta saavutettiin positiivisia osallisuuden kokemuksia. Toimintaympäristön takia myös lasten ohjaaminen tapahtumapäivänä muodostui tärkeäksi tekijäksi. Tarkasteltaessa eroja lasten kuvaaman sekä aikuisten kuvaaman materiaalin välillä merkittävimmät erot olivat siinä, mitä lapset kuvasivat ja miten eri tavalla kameroihin suhtauduttiin. Lapset näyttivät saavan kameralla kuvatessaan myös rohkeutta toimia ja mennä mukaan tilanteisiin.
Tutkimus itsessään oli tapahtuman johdosta ainutkertainen. Havainnot tapahtumapäivästä tehtiin rajatun videomateriaalin avulla, jonka vuoksi tulokset eivät ole yleistettävissä sellaisenaan. Videohavainnointi oli toimiva menetelmä tarkasteltaessa lasten osallisuutta ja toimijuutta tapahtumapäivässä. Lasten tuottama videomateriaali toi tutkimukseen monipuolisuutta sekä lapsinäkökulmaa.
Asiasanat: Yhteisöllisyys, osallisuus, videohavainnointi, lapsi toimijana.
Lehtikari, Päivi & Nieminen, Hanna. Lapsen osallisuus ja toimijuus yhteisöllisessä tapahtumassa - Video välittäjänä. Kevät 2016, 54 s. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Tämän laadullisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tavoin lapsen osallisuus ja toimijuus näkyi ja toteutui yhteisöllisessä tapahtumapäivässä sekä millaiset tekijät mahdollistivat tai estivät lapsen osallistumista. Halusimme myös selvittää eroavatko lasten ja aikuisten kuvaamat videot tapahtumapäivän tapahtumista toisistaan ja syntyykö lasten kuvaaman materiaalin pohjalta erilaisia havaintoja kuin aikuisten kuvaamasta videomateriaalista.
Opinnäytetyön toimintaympäristönä oli Diakonia-ammattikorkeakoulun uuden kampuksen avointen ovien yhteisöllinen päivä, jonka tarkoituksena oli saattaa alueen toimijoita, asukkaita ja diakilaisia tutustumaan toisiinsa. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä toimi videointi ja tapahtumapäivä videoitiin kokonaisuudessaan. Tapahtumaan osallistuneet lapset osallistuivat myös videomateriaalin tuottamiseen. Videohavainnoinnin avulla tarkasteltiin 6-8-vuotiaiden lapsien osallistumista tapahtumapäivään.
Videomateriaalista tehtyjen havaintojen kautta nousi esiin kameran vaikutus lapsen käytökseen, lasten liikkuminen tapahtumassa, kontaktin haku ja ohjeiden tarve, aikuisen rooli lapsen toimijuuden mahdollistajana sekä lasten ja aikuisten kuvaaman materiaalin pohjalta esiin tulleet eroavaisuudet.
Tämän tutkimuksen tulosten mukaan lapsen osallisuus tapahtumassa tuli selkeimmin näkyviin aikuisen roolin kautta. Myös toisen lapsen läsnäolo toi turvaa lasten osallistuessa erilaisiin toimintoihin. Yhteistoiminnan kautta saavutettiin positiivisia osallisuuden kokemuksia. Toimintaympäristön takia myös lasten ohjaaminen tapahtumapäivänä muodostui tärkeäksi tekijäksi. Tarkasteltaessa eroja lasten kuvaaman sekä aikuisten kuvaaman materiaalin välillä merkittävimmät erot olivat siinä, mitä lapset kuvasivat ja miten eri tavalla kameroihin suhtauduttiin. Lapset näyttivät saavan kameralla kuvatessaan myös rohkeutta toimia ja mennä mukaan tilanteisiin.
Tutkimus itsessään oli tapahtuman johdosta ainutkertainen. Havainnot tapahtumapäivästä tehtiin rajatun videomateriaalin avulla, jonka vuoksi tulokset eivät ole yleistettävissä sellaisenaan. Videohavainnointi oli toimiva menetelmä tarkasteltaessa lasten osallisuutta ja toimijuutta tapahtumapäivässä. Lasten tuottama videomateriaali toi tutkimukseen monipuolisuutta sekä lapsinäkökulmaa.
Asiasanat: Yhteisöllisyys, osallisuus, videohavainnointi, lapsi toimijana.