Videot apuna budolaji taidon ohjaamisessa
Turpeinen, Mimmi (2016)
Turpeinen, Mimmi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604265045
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda pohja nuorien, 12–17-vuotiaiden taidon harrastajien ohjaajille suunnatulle harjoitevideopankille sekä valmistaa kolme valmista harjoitevideota opinnäytetyön toimeksiantajan, Suomen Taidon käyttöön. Tavoitteena kolmea harjoitevideota tehdessä oli luoda konsepti, jonka avulla harjoitevideopankkiin voidaan valmistaa helposti lisää videoita. Harjoitevideot ja niiden valmistaminen toimivat siis kokeiluna ja testinä sille, miten harjoitevideoiden kuvaaminen, suunnittelu ja toteutus sekä editointi ja muut videon valmistukseen liittyvät asiat kannattaisi toteuttaa.
Projektin alussa taidon junioriohjaajista ja heidän junioreistaan koostuvalle testiryhmälle teetettiin kvalitatiivinen kysely, jonka vastauksien perusteella päätettiin harjoitevideoissa käsiteltävät tekniikat. Valmistetut videot myös testattiin testiryhmällä ja toisen kvalitatiivisen kyselyn vastauksien perusteella videot muokattiin toimiviksi ja yhdenmukaisiksi.
Harjoitevideot koostuivat erilaisista harjoitevaiheista, joiden tavoitteena oli harjoittaa niitä asioita, mitkä junioriohjaajat tai itse juniorit olivat kokeneet vaikeiksi. Työvaiheessa harjoitevideot teetettiin myös kolmella erilaisella mallilla, jolloin suoritusohjeiden antaminen toteutettiin eri tyyleillä. Toisen kyselyn yhteydessä selvitettiin myös se, mikä näistä malleista koettiin toimivimmaksi.
Palautekyselyn perusteella harjoitevideot olivat toimivia ja ne koettiin hyödyllisiksi. Toimivammaksi malliksi koettiin video, jossa suoritusohjeet tulivat tekstinä videon aikana. Näin suoritus-ohjeiden seuraaminen helpottui, kun näki samalla, miten harjoite käytännössä tapahtuu. Yhden harjoitevideon harjoitteisiin tuli myös hieman muutoksia, jotta kaikki harjoitteet olisi mah-dollista toteuttaa.
Viimeistellyt videot toimivat hyvänä pohjana harjoitevideopankille, jota ryhdytään luomaan opinnäytetyöprosessin päätyttyä. Videot tukevat oppimista ja etenevät helposta vaikeampaan pienin askelin, jotta jokainen nuori pysyy tahdissa mukana.
Valmis harjoitevideopankki tulee olemaan oiva apuvälinen nuorten taidon harrastajien eli taidokoiden ohjaajille, sillä se antaa valmiita malleja taidon perustekniikoiden opettamiseen. Lisäksi videot ovat tehty helposti katsottaviksi. Lähes jokaisella ohjaajalla on oma älypuhelin, jolla videot voidaan katsoa milloin ja missä eli vaikka kesken harjoitusten.
Projektin alussa taidon junioriohjaajista ja heidän junioreistaan koostuvalle testiryhmälle teetettiin kvalitatiivinen kysely, jonka vastauksien perusteella päätettiin harjoitevideoissa käsiteltävät tekniikat. Valmistetut videot myös testattiin testiryhmällä ja toisen kvalitatiivisen kyselyn vastauksien perusteella videot muokattiin toimiviksi ja yhdenmukaisiksi.
Harjoitevideot koostuivat erilaisista harjoitevaiheista, joiden tavoitteena oli harjoittaa niitä asioita, mitkä junioriohjaajat tai itse juniorit olivat kokeneet vaikeiksi. Työvaiheessa harjoitevideot teetettiin myös kolmella erilaisella mallilla, jolloin suoritusohjeiden antaminen toteutettiin eri tyyleillä. Toisen kyselyn yhteydessä selvitettiin myös se, mikä näistä malleista koettiin toimivimmaksi.
Palautekyselyn perusteella harjoitevideot olivat toimivia ja ne koettiin hyödyllisiksi. Toimivammaksi malliksi koettiin video, jossa suoritusohjeet tulivat tekstinä videon aikana. Näin suoritus-ohjeiden seuraaminen helpottui, kun näki samalla, miten harjoite käytännössä tapahtuu. Yhden harjoitevideon harjoitteisiin tuli myös hieman muutoksia, jotta kaikki harjoitteet olisi mah-dollista toteuttaa.
Viimeistellyt videot toimivat hyvänä pohjana harjoitevideopankille, jota ryhdytään luomaan opinnäytetyöprosessin päätyttyä. Videot tukevat oppimista ja etenevät helposta vaikeampaan pienin askelin, jotta jokainen nuori pysyy tahdissa mukana.
Valmis harjoitevideopankki tulee olemaan oiva apuvälinen nuorten taidon harrastajien eli taidokoiden ohjaajille, sillä se antaa valmiita malleja taidon perustekniikoiden opettamiseen. Lisäksi videot ovat tehty helposti katsottaviksi. Lähes jokaisella ohjaajalla on oma älypuhelin, jolla videot voidaan katsoa milloin ja missä eli vaikka kesken harjoitusten.