Pelialan kehitys ja tulevaisuuden näkymät
Englund, Lasse (2016)
Englund, Lasse
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604194572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604194572
Tiivistelmä
Peliala on kehittynyt runsaan 40 vuoden aikana maailmanlaajuisesti merkittäväksi toimialaksi. Kasvu ei kuitenkaan ole ollut tasaista ja suuretkin heilahtelut niin yksittäisten yritysten, kuin koko pelialan volyymissa ovat toimialalle ominaisia.
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda katsaus siihen, miten peliala on kehittynyt nykyiselleen, esi-tellä konsolisukupolvet ja kunkin sukupolven merkittävimmät konsolit ja pelit sekä analysoida, mitkä seikat ovat merkittävällä tavalla vaikuttaneet alan kehitykseen. Erityisesti analysoidaan 1980-luvulle ajoittunutta pelialan lamaa, mitkä tekijät siihen johtivat ja onko nykypäivän pelialal-la näkyvissä samankaltaisia ilmiöitä, jotka johtivat alan syvään lamaan kolme vuosikymmentä sit-ten.
Opinnäytetyön tärkeimpiä tutkimuskysymyksiä on kolme. Aluksi tutkitaan, kuinka peliala on kehit-tynyt nykyiselleen ja erityisesti kuinka 1980-luvun pelialan romahdus vaikutti alan kehitykseen. Seuraavaksi selvitetään, mitkä ovat alan tärkeimpiä yrityksiä ja mikä on ominaista niiden toiminta-tavoille. Lopuksi kartoitetaan pelaamistottumusten muutoksia ja niiden vaikutusta alan tulevaisuu-den näkymiin.
Nykyhetken pelialan merkittäviä suuria, keskisuuria ja pieniä yrityksiä sekä niiden tuotteita ja toi-mintatapoja käydään työssä läpi. Pelaamistottumusten muuttumisen ja casual-pelaamisen yleisty-misen vaikutuksia arvioidaan ja lopuksi arvioidaan lyhyesti, mitkä seikat saattaisivat olla tärkeitä alan tulevaisuuden näkymiä arvioitaessa.
Vaikka tänä päivänä pelialalla on havaittavissa samankaltaisia ilmiöitä, jotka johtivat pelialaan romahdukseen 1980-luvulla, ei pelialan uutta romahdusta ole lähitulevaisuudessa näkyvissä. Pe-liala sen sijaan on jatkuvasti muutosherkkä ja lama tai kriisi voidaan nähdä niin pelialalla kuin yleisemminkin myös mahdollisuutena, jonka seurauksena ala uudistuu nopeasti.
Opinnäytetyön tarkoituksena on luoda katsaus siihen, miten peliala on kehittynyt nykyiselleen, esi-tellä konsolisukupolvet ja kunkin sukupolven merkittävimmät konsolit ja pelit sekä analysoida, mitkä seikat ovat merkittävällä tavalla vaikuttaneet alan kehitykseen. Erityisesti analysoidaan 1980-luvulle ajoittunutta pelialan lamaa, mitkä tekijät siihen johtivat ja onko nykypäivän pelialal-la näkyvissä samankaltaisia ilmiöitä, jotka johtivat alan syvään lamaan kolme vuosikymmentä sit-ten.
Opinnäytetyön tärkeimpiä tutkimuskysymyksiä on kolme. Aluksi tutkitaan, kuinka peliala on kehit-tynyt nykyiselleen ja erityisesti kuinka 1980-luvun pelialan romahdus vaikutti alan kehitykseen. Seuraavaksi selvitetään, mitkä ovat alan tärkeimpiä yrityksiä ja mikä on ominaista niiden toiminta-tavoille. Lopuksi kartoitetaan pelaamistottumusten muutoksia ja niiden vaikutusta alan tulevaisuu-den näkymiin.
Nykyhetken pelialan merkittäviä suuria, keskisuuria ja pieniä yrityksiä sekä niiden tuotteita ja toi-mintatapoja käydään työssä läpi. Pelaamistottumusten muuttumisen ja casual-pelaamisen yleisty-misen vaikutuksia arvioidaan ja lopuksi arvioidaan lyhyesti, mitkä seikat saattaisivat olla tärkeitä alan tulevaisuuden näkymiä arvioitaessa.
Vaikka tänä päivänä pelialalla on havaittavissa samankaltaisia ilmiöitä, jotka johtivat pelialaan romahdukseen 1980-luvulla, ei pelialan uutta romahdusta ole lähitulevaisuudessa näkyvissä. Pe-liala sen sijaan on jatkuvasti muutosherkkä ja lama tai kriisi voidaan nähdä niin pelialalla kuin yleisemminkin myös mahdollisuutena, jonka seurauksena ala uudistuu nopeasti.