Satuhieronta työmenetelmänä päiväkodissa
Haanmäki, Sini (2016)
Haanmäki, Sini
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604074008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604074008
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tehtävänä oli testata uuden työmenetelmän satuhieronnan käyttöönottoa päiväkodissa. Tarkoituksena oli järjestää satuhierontatuokioita Isosannan erityispäiväkodin lapsille. Opinnäytetyön tuokioiden havainnointiosuudessa suunnitelmana oli pohtia satuhieronnan vaikutuksia lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Havainnointi koostui lisäksi omista kokemuksistani tuokioiden pitämisestä sekä oman toimintani arvioimisesta. Myös lasten mielipiteet sadun ja hieronnan yhdistämisestä otettiin raportoinnissa huomioon.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus eli tuokiot toteutettiin Isosannan erityispäiväkodissa keväällä 2016. Tuokioiden kohderyhmä koostui neljästä 4-6-vuotiaasta lapsesta. Kaksi heistä oli ns. tavallisia lapsia ja kahdella oli erityispiirteitä. Toiminnalliseen osuuteen kuului yhteensä neljä satuhierontahetkeä sekä tuokioiden valmistelu. Tuokioiden runkona käytettiin Sanna Tuovisen (2014) julkaisemaa Satuhieronta: Läsnäolevan kosketuksen ja sadun taikaa kirjaa ja sieltä löytyviä valmiita satuhierontoja.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä esitellään varhaiskasvatus käsitteenä, sen mitä satuhieronta on ja millaisia vaikutuksia sillä on lapsen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös satuhierontaa yhtenä työmenetelmänä päiväkodissa.
Satuhierontatuokioiden pitäminen osoitti menetelmän olevan toimiva ja helppo toteuttaa päiväkodin arjessa. Tuokioiden aikana pystyi huomaamaan erinäisiä havaintoja työmenetelmän vaikutuksista lapsiin, ja ne tukivat aiemmin kirjoitettua teoriaa. Erityisesti minun ja lasten välinen vuorovaikutus parani ja lapset pystyivät rentoutumaan kiireettömässä ilmapiirissä. Lapset myös nauttivat saamastaan huomiosta ja rohkaistuivat tuokioiden myötä.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus eli tuokiot toteutettiin Isosannan erityispäiväkodissa keväällä 2016. Tuokioiden kohderyhmä koostui neljästä 4-6-vuotiaasta lapsesta. Kaksi heistä oli ns. tavallisia lapsia ja kahdella oli erityispiirteitä. Toiminnalliseen osuuteen kuului yhteensä neljä satuhierontahetkeä sekä tuokioiden valmistelu. Tuokioiden runkona käytettiin Sanna Tuovisen (2014) julkaisemaa Satuhieronta: Läsnäolevan kosketuksen ja sadun taikaa kirjaa ja sieltä löytyviä valmiita satuhierontoja.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä esitellään varhaiskasvatus käsitteenä, sen mitä satuhieronta on ja millaisia vaikutuksia sillä on lapsen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös satuhierontaa yhtenä työmenetelmänä päiväkodissa.
Satuhierontatuokioiden pitäminen osoitti menetelmän olevan toimiva ja helppo toteuttaa päiväkodin arjessa. Tuokioiden aikana pystyi huomaamaan erinäisiä havaintoja työmenetelmän vaikutuksista lapsiin, ja ne tukivat aiemmin kirjoitettua teoriaa. Erityisesti minun ja lasten välinen vuorovaikutus parani ja lapset pystyivät rentoutumaan kiireettömässä ilmapiirissä. Lapset myös nauttivat saamastaan huomiosta ja rohkaistuivat tuokioiden myötä.