Myyntitaidon merkitys rekrytoijalle
Marttinen, Noora (2016)
Marttinen, Noora
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603293631
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheeksi valikoitui selvittää myyntitaidon merkitys rekrytoijalle. Opinnäytetyö on jaettu teoreettiseen osuuteen sekä empiiriseen osuuteen. Teoriaosuudessa käydään läpi rekrytointialaa ja sivutaan myös myyntiä yleisellä tasolla. Näiden avulla lukijalle syntyy käsitystä millainen rekrytointiala on ja miten myynti käytännössä toimii. Opinnäytetyö on toteutettu syyskuusta 2015 maaliskuuhun 2016.
Empiirisessä osiossa esitetään tarkemmin opinnäytetyön etenemisen aikataulu sekä miksi tutkimusmenetelmäksi valikoitui haastattelututkimus. Osiossa tullaan käymään läpi rekrytoijille esitetyt olennaisimmat haastattelukysymykset sekä niiden vastaukset. Tavoitteena on nähdä kuinka merkityksellistä myyntitaidon omaaminen on rekrytointialalla, miten se näkyy käytännössä sekä miten paljon siitä on hyötyä työnkuvassa. Tutkimus on rajattu koskemaan vain myyntitaidon merkitystä myydessä työpaikkaa hakijalle, ei niinkään miten rekrytoija myy asiantuntijuuttaan asiakasyritykselle.
Haastattelukysymysten vastauksista on pääteltävissä, että myyntitaito on suuressa roolissa rekrytoijien työnkuvassa. Kilpailu on internetin vallankumouksen myötä kasvanut entisestään ja uusien rekrytointiyritysten markkinoille tulo korostaa yhä myyntitaiton merkitystä. Rekrytoijat kokivat myynnillisyyden aspektin lisääntyvän tulevaisuudessa ja he näkevät sen omaamisen erittäin hyödyllisenä. Tästä voidaan päätellä, että myyntitaito tulee mitä luultavammin näkymään yhä suuremmissa määrin myös niiden henkilöiden työnkuvassa, jotka eivät suoraan myy mitään tuotetta.
Lopuksi kirjoittaja pohtii omaa osaamistaan ja oppimaansa opinnäytetyöprosessin aikana ja tekee mahdollisia kehitysehdotuksia.
Empiirisessä osiossa esitetään tarkemmin opinnäytetyön etenemisen aikataulu sekä miksi tutkimusmenetelmäksi valikoitui haastattelututkimus. Osiossa tullaan käymään läpi rekrytoijille esitetyt olennaisimmat haastattelukysymykset sekä niiden vastaukset. Tavoitteena on nähdä kuinka merkityksellistä myyntitaidon omaaminen on rekrytointialalla, miten se näkyy käytännössä sekä miten paljon siitä on hyötyä työnkuvassa. Tutkimus on rajattu koskemaan vain myyntitaidon merkitystä myydessä työpaikkaa hakijalle, ei niinkään miten rekrytoija myy asiantuntijuuttaan asiakasyritykselle.
Haastattelukysymysten vastauksista on pääteltävissä, että myyntitaito on suuressa roolissa rekrytoijien työnkuvassa. Kilpailu on internetin vallankumouksen myötä kasvanut entisestään ja uusien rekrytointiyritysten markkinoille tulo korostaa yhä myyntitaiton merkitystä. Rekrytoijat kokivat myynnillisyyden aspektin lisääntyvän tulevaisuudessa ja he näkevät sen omaamisen erittäin hyödyllisenä. Tästä voidaan päätellä, että myyntitaito tulee mitä luultavammin näkymään yhä suuremmissa määrin myös niiden henkilöiden työnkuvassa, jotka eivät suoraan myy mitään tuotetta.
Lopuksi kirjoittaja pohtii omaa osaamistaan ja oppimaansa opinnäytetyöprosessin aikana ja tekee mahdollisia kehitysehdotuksia.