Supplier Evaluation and Selection Process
Lammi, Hannele (2016)
Lammi, Hannele
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603103068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603103068
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli yhtenäisen ja globaalin toimittajan arviointi- ja valintaprosessin luominen Vaisalan hankintaosastolle. Tavoitteena oli nykytilan kartoitus, analysointi ja toimittajan arviointi- ja valintaprosessin kehittäminen yhtenäistämällä nykyprosesseja ja poistamalla päällekkäisiä ohjeita ja dokumenttipohjia.
Opinnäytetyössä käytettiin lähinnä laadullisia tutkimusmenetelmiä kuten toimintatutkimusta. Muita menetelmiä olivat PDCA (Plan, Do, Check, Act) eli suunnittelu, tekeminen, tarkistus ja korjaaminen prosessikehityksen menetelmänä ja teemakeskeisiä haastatteluja. Dokumentit analysointiin ja kategorisoitiin, työpajoja järjestettiin ja uusi prosessi kehitettiin ja pilotoitiin uusilla toimittajilla.
Vaisalan uusi toimittajan arviointi- ja valintaprosessi kehitettiin yhdessä organisaation kanssa. Prosessi sisälsi neljä vaihetta: 1) valmistelu, 2) analysointi ja suunnittelu, 3) uuden toimittajan evaluointi ja 4) kartoitus ja valinta. Prosessi pohjautui Monczka ym. (2011, 241) toimittajan arviointi- ja valintaprosessiin sekä organisaation kolmeen olemassaolevaan prosessiin. Prosessi koulutettiin organisaatiolle ja se pilotoitiin kolmen potentiaalisen uuden toimittajan kanssa.
Pilottien perusteella voitiin todeta, että prosessia hyödyntäisi nykyistä laajemmat hankintavaatimukset tai kriteerit, joita seurattaisiin koko prosessin läpi ihan alkutarpeen määrittelystä aina toimittajavalintaan asti. Myös valintatyökalu kuinka analysoidaan kerättyä tietoa auttaisi hankinnasta vastaavaa henkilöä suorittamaan valinnan systemaattisesti.
Jotta prosessi otettaisiin vielä paremmin käyttöön organisaatiossa, tutkija suositteli prosessin uudelleenkoulutusta, uusia pilotteja, uutta työkalua tiedon analysointiin ja keräämiseen sekä mittareiden seuraamista ja niiden pohjalta toimenpiteitä prosessin parantamiseksi. Tutkija teki myös lyhyen sivun koulutusmateriaalin prosessista. Toimittajan evaluointi- ja valintaprosessilla pitäisi olla laajempi evaluointikriteriat uusille toimittajille, jotta prosessi tukisi paremmin Vaisalan strategisia ja kestävän kehityksen tavotteita.
Opinnäytetyössä käytettiin lähinnä laadullisia tutkimusmenetelmiä kuten toimintatutkimusta. Muita menetelmiä olivat PDCA (Plan, Do, Check, Act) eli suunnittelu, tekeminen, tarkistus ja korjaaminen prosessikehityksen menetelmänä ja teemakeskeisiä haastatteluja. Dokumentit analysointiin ja kategorisoitiin, työpajoja järjestettiin ja uusi prosessi kehitettiin ja pilotoitiin uusilla toimittajilla.
Vaisalan uusi toimittajan arviointi- ja valintaprosessi kehitettiin yhdessä organisaation kanssa. Prosessi sisälsi neljä vaihetta: 1) valmistelu, 2) analysointi ja suunnittelu, 3) uuden toimittajan evaluointi ja 4) kartoitus ja valinta. Prosessi pohjautui Monczka ym. (2011, 241) toimittajan arviointi- ja valintaprosessiin sekä organisaation kolmeen olemassaolevaan prosessiin. Prosessi koulutettiin organisaatiolle ja se pilotoitiin kolmen potentiaalisen uuden toimittajan kanssa.
Pilottien perusteella voitiin todeta, että prosessia hyödyntäisi nykyistä laajemmat hankintavaatimukset tai kriteerit, joita seurattaisiin koko prosessin läpi ihan alkutarpeen määrittelystä aina toimittajavalintaan asti. Myös valintatyökalu kuinka analysoidaan kerättyä tietoa auttaisi hankinnasta vastaavaa henkilöä suorittamaan valinnan systemaattisesti.
Jotta prosessi otettaisiin vielä paremmin käyttöön organisaatiossa, tutkija suositteli prosessin uudelleenkoulutusta, uusia pilotteja, uutta työkalua tiedon analysointiin ja keräämiseen sekä mittareiden seuraamista ja niiden pohjalta toimenpiteitä prosessin parantamiseksi. Tutkija teki myös lyhyen sivun koulutusmateriaalin prosessista. Toimittajan evaluointi- ja valintaprosessilla pitäisi olla laajempi evaluointikriteriat uusille toimittajille, jotta prosessi tukisi paremmin Vaisalan strategisia ja kestävän kehityksen tavotteita.