”ETTÄ SE TARVII VIELÄ MUUTA SEN PYSÄYTTÄMISEN LISÄKS; YMMÄRRYSTÄ TAI VAIKKEI MUUTA SIT KU SYLIÄ” – Päiväkodin henkilöstön kokemuksia ja näkemyksiä aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kanssa työskentelystä
Martikainen, Jenni (2016)
Martikainen, Jenni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602051959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602051959
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä päiväkodin henkilöstöllä on työskentelystä aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kanssa. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelulla erään päiväkodin kuudelta työntekijältä. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Työntekijöiden mukaan aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen toimintaan puututaan ensisijaisesti puheella, mutta tarvittaessa myös fyysisellä väliintulolla. Lisäksi työntekijät nimesivät ennakoinnin ja kannustamisen keinoiksi vähentää lapsen aggressiivista käyttäytymistä. Työntekijän oman toiminnan katsottiin myös olevan merkityksellisessä roolissa lasta ohjatessa. Työntekijät toivoivat itselleen lisäkoulutusta, sillä he kokivat oman peruskoulutuksensa olevan pääosin riittämätöntä suhteessa aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kanssa työskentelyn vaatimuksiin. Työskentely haastavien lasten kanssa herätti työntekijöissä erilaisia tunteita; työ koettiin ennen kaikkea raskaana, mutta lasten edistymisen kautta työssä koettiin myös onnen hetkiä.
Opinnäytetyö antaa yhteistyöpäiväkodille ja toimeksiantajalle tietoa siitä, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä henkilöstöllä on aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kanssa tehtävästä työstä. Opinnäytetyön tulosten perusteella yhteistyöpäiväkodin on tarkoitus koostaa päiväkodille ohjeistus aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kanssa työskentelyn tueksi. Opinnäytetyötä voidaan käyttää hyödyksi myös muissa päiväkodeissa, joissa pohditaan toimintamalleja aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kanssa työskentelyyn.
Työntekijöiden mukaan aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen toimintaan puututaan ensisijaisesti puheella, mutta tarvittaessa myös fyysisellä väliintulolla. Lisäksi työntekijät nimesivät ennakoinnin ja kannustamisen keinoiksi vähentää lapsen aggressiivista käyttäytymistä. Työntekijän oman toiminnan katsottiin myös olevan merkityksellisessä roolissa lasta ohjatessa. Työntekijät toivoivat itselleen lisäkoulutusta, sillä he kokivat oman peruskoulutuksensa olevan pääosin riittämätöntä suhteessa aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kanssa työskentelyn vaatimuksiin. Työskentely haastavien lasten kanssa herätti työntekijöissä erilaisia tunteita; työ koettiin ennen kaikkea raskaana, mutta lasten edistymisen kautta työssä koettiin myös onnen hetkiä.
Opinnäytetyö antaa yhteistyöpäiväkodille ja toimeksiantajalle tietoa siitä, millaisia kokemuksia ja näkemyksiä henkilöstöllä on aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kanssa tehtävästä työstä. Opinnäytetyön tulosten perusteella yhteistyöpäiväkodin on tarkoitus koostaa päiväkodille ohjeistus aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kanssa työskentelyn tueksi. Opinnäytetyötä voidaan käyttää hyödyksi myös muissa päiväkodeissa, joissa pohditaan toimintamalleja aggressiivisesti käyttäytyvien lasten kanssa työskentelyyn.