HYMIÖ SYDÄN TYKKÄYS : Sosiaalisen median vertaisryhmän merkitys äideille
Kivinen-Parikka, Katri (2016)
Kivinen-Parikka, Katri
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602021821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602021821
Tiivistelmä
Opinnäytetyö sai alkunsa tekijän kiinnostuksesta aiheeseen. Kolmen lapsen äitinä opinnäytetyön tekijällä on runsaasti omakohtaista kokemusta lapsi-perhearjesta, sen kuormittavuudesta ja tukipilareista. Tekijä on myös työs-kennellyt vuosia erilaisten lapsiperheiden parissa ja sitä kautta seurannut kymmenien perheiden elämää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kyselytutkimuksen avulla sosiaali-sen median vertaisryhmän merkityksiä äidin elämässä. Kyselytutkimukses-sa oli piirteitä sekä kvantitatiivisesta että kvalitatiivisesta tutkimuksesta ja se toteutettiin Webropol-kyselynä. Kyselyn kohderyhmä oli Facebook-ryhmä Turun Seudun Mamit.
Tutkimusta varten perehdyttiin aiheeseen liittyviin muihin opinnäytetöihin ja tutkimuksiin sekä sosiaalista mediaa, vertaistukea, äitiyttä ja tutkimuk-sen teoriaa käsitteleviin lähteisiin. Lisäksi käytettiin tekijän elämänkoke-musta ja tietämystä taustatyön ja tutkimuksen tukena.
Kyselyn tulokset osoittivat sosiaalisen median olevan nykypäivänä äitien elämässä keskeisessä roolissa. Sen avulla suurin osa äideistä löysi tiensä tä-hän Facebook-vertaisryhmään. Tulosten perusteella tällä sosiaalisen median vertaisryhmällä ja sen tarjoamalla vertaistuella oli myönteisiä vaikutuksia äitien elämään. Ryhmä tarjoaa äideille henkistä tukea vanhemmuuteen, las-tenhoitovinkkejä, uusia ystäviä sekä lastenvaatteita ja -tarvikkeita.
Kyselyn vastauksista nousseiden muun kuin sosiaalisen median tarjoaman vertaistuen toiveiden pohjalta voi tulevaisuudessa suunnitella ja toteuttaa äideille ja lapsille suunnattua ohjattua toimintaa Turun seudulla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kyselytutkimuksen avulla sosiaali-sen median vertaisryhmän merkityksiä äidin elämässä. Kyselytutkimukses-sa oli piirteitä sekä kvantitatiivisesta että kvalitatiivisesta tutkimuksesta ja se toteutettiin Webropol-kyselynä. Kyselyn kohderyhmä oli Facebook-ryhmä Turun Seudun Mamit.
Tutkimusta varten perehdyttiin aiheeseen liittyviin muihin opinnäytetöihin ja tutkimuksiin sekä sosiaalista mediaa, vertaistukea, äitiyttä ja tutkimuk-sen teoriaa käsitteleviin lähteisiin. Lisäksi käytettiin tekijän elämänkoke-musta ja tietämystä taustatyön ja tutkimuksen tukena.
Kyselyn tulokset osoittivat sosiaalisen median olevan nykypäivänä äitien elämässä keskeisessä roolissa. Sen avulla suurin osa äideistä löysi tiensä tä-hän Facebook-vertaisryhmään. Tulosten perusteella tällä sosiaalisen median vertaisryhmällä ja sen tarjoamalla vertaistuella oli myönteisiä vaikutuksia äitien elämään. Ryhmä tarjoaa äideille henkistä tukea vanhemmuuteen, las-tenhoitovinkkejä, uusia ystäviä sekä lastenvaatteita ja -tarvikkeita.
Kyselyn vastauksista nousseiden muun kuin sosiaalisen median tarjoaman vertaistuen toiveiden pohjalta voi tulevaisuudessa suunnitella ja toteuttaa äideille ja lapsille suunnattua ohjattua toimintaa Turun seudulla.