Kummiluokkatoiminnan arviointi
Silmunen, Venla; Uotinen, Ida-Maria (2016)
Silmunen, Venla
Uotinen, Ida-Maria
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601191432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601191432
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata ja arvioida kummiluokkatoimintaa ja sen vaikutuksia sairaanhoitajaopiskelijan/terveydenhoitajaopiskelijan opintoihin sekä työelämään pääsemiseen ja sopeutumiseen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin empiirisenä tutkimuksena. Kummiluokkatoimintaa arvioitiin kyselyn avulla. Kysely tehtiin sähköisenä Webropol-kyselynä. Kysely lähetettiin sähköpostitse 55 hoitoalan opiskelijalle, jotka olivat olleet mukana kummiluokkatoiminnassa. Kyselyyn vastasi yhdeksän opiskelijaa, vastausprosentti oli 16,36 %. Kysely sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä. Vastausten analysointiin käytettiin sisällönanalyysiä sekä tilastointia.
Kyselyn tulokseksi saatiin, että opiskelijat eivät pääosin olleet tyytyväisiä kummiluokkatoimintaan sellaisena kuin se oli toteutunut. Kummiluokkatapaamisia oli ollut liian vähän, eikä niillä ollut vaikutusta työn saantiin. Kuitenkin se toiminta, mitä opiskelijoille oli tarjottu, oli mieleistä. Muutaman opiskelijan mielestä toiminta oli lisännyt halua työskennellä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä ja yhden mielestä se oli tehnyt työnhausta helpompaa. Myös vierailukäynnit ja esitykset olivat olleet kiinnostavia, niitä olisi vain pitänyt olla enemmän.
Tämän opinnäytetyön tuomaa tietoa voidaan käyttää kummiluokkatoiminnan kehittämiseen, jotta hoitoalan opiskelijat saadaan yhä enemmän sitoutumaan ja kiinnostumaan tulevasta ammatistaan. Saadut tulokset antavat myös lisää syitä kummiluokkatoiminnan jatkamiselle. Jatkotutkimuksina voisi selvittää, miten kummiluokkatoiminta vaikuttaa Turun Yliopistolliseen sairaalaan ja VSSHP:in, eli hyötyykö toiminnasta opiskelijoiden lisäksi myös organisaatio.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin empiirisenä tutkimuksena. Kummiluokkatoimintaa arvioitiin kyselyn avulla. Kysely tehtiin sähköisenä Webropol-kyselynä. Kysely lähetettiin sähköpostitse 55 hoitoalan opiskelijalle, jotka olivat olleet mukana kummiluokkatoiminnassa. Kyselyyn vastasi yhdeksän opiskelijaa, vastausprosentti oli 16,36 %. Kysely sisälsi sekä avoimia kysymyksiä että monivalintakysymyksiä. Vastausten analysointiin käytettiin sisällönanalyysiä sekä tilastointia.
Kyselyn tulokseksi saatiin, että opiskelijat eivät pääosin olleet tyytyväisiä kummiluokkatoimintaan sellaisena kuin se oli toteutunut. Kummiluokkatapaamisia oli ollut liian vähän, eikä niillä ollut vaikutusta työn saantiin. Kuitenkin se toiminta, mitä opiskelijoille oli tarjottu, oli mieleistä. Muutaman opiskelijan mielestä toiminta oli lisännyt halua työskennellä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä ja yhden mielestä se oli tehnyt työnhausta helpompaa. Myös vierailukäynnit ja esitykset olivat olleet kiinnostavia, niitä olisi vain pitänyt olla enemmän.
Tämän opinnäytetyön tuomaa tietoa voidaan käyttää kummiluokkatoiminnan kehittämiseen, jotta hoitoalan opiskelijat saadaan yhä enemmän sitoutumaan ja kiinnostumaan tulevasta ammatistaan. Saadut tulokset antavat myös lisää syitä kummiluokkatoiminnan jatkamiselle. Jatkotutkimuksina voisi selvittää, miten kummiluokkatoiminta vaikuttaa Turun Yliopistolliseen sairaalaan ja VSSHP:in, eli hyötyykö toiminnasta opiskelijoiden lisäksi myös organisaatio.