Sähköautojen myynnin haasteet
Herranen, Petri (2015)
Herranen, Petri
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601141332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601141332
Tiivistelmä
Sähköautot ovat tehneet tuloaan viime vuosina, ja niiden oletetaan olevan tulevaisuuden ratkaisu pyrkimyksessä vähäpäästöisempään liikkumiseen. Varteen otettavia täyssähköautoja löytyy tällä hetkeltä kahdelta valmistajalta; Nissanilta ja Teslalta. Hankintahinta huomioon ottaen tutkimuksessani keskitytään käsittelemään Nissan Leafia. Niiden myynti on lähtenyt Suomessa varovaisesti liikkeelle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, mitkä syyt vaikuttavat täyssähköautojen myynnin takkuamiseen. Onko tekijät sellaisia joihin automyyjä voi itse vaikuttaa, vai ovatko syyt tekijöissä joihin automyyjä ei pysty vaikuttamaan ja sen on vain sopeuduttava tilanteeseen. Näiden pohjalta on tarkoituksena kehittää ratkaisuja, jotka edes auttavat sähköautojen myyntiä.
Opinnäytetyöni on jaettu kolmeen eri osaan. Näitä ovat teoriaosuus, tutkimusosuus sekä johtopäätökset. Teoriaosuuden keskeisiä teemoja ovat uuden tuotteen markkinointi, henkilökohtainen myyntityö ja myyntiprosessi.
Tutkimusosa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, eli laadullisen tutkimuksena, koska tätä kautta sain mahdollisimman laaja-alaista tutkimustulosta tutkimusongelmaani. Haastattelin eri näkökulmista sähköautokauppaan liittyviä tahoja. Automyyjiä edusti maahantuoja ja automyyjä. Asiakassegmenttiä edustivat Turun kaupunki, joka on hankkinut jo täyssähköautoja ja huoltoliikeyrittäjä, jolla on käytössä muutama polttomoottoripakettiauto.
Johtopäätöksenä selvisi, että osa haasteista jotka liittyvät sähköautojen myyntiin on automyyjän vaikutusalueen ulkopuolella, kuten valtion mukaan saaminen hinnan alentamiseen, tai kaupunkien myönnytykset sähköautoilijoita kohtaan. Haastatteluissa selvisi kuitenkin, että myös myyjien asenteissa olisi parannettavaa, ja myyjien palkkausmalli ei tue sähköautoihin perehtymistä, ja tietotaito jää joissain tilanteissa asiakasta alhaisemmalle tasolle.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, mitkä syyt vaikuttavat täyssähköautojen myynnin takkuamiseen. Onko tekijät sellaisia joihin automyyjä voi itse vaikuttaa, vai ovatko syyt tekijöissä joihin automyyjä ei pysty vaikuttamaan ja sen on vain sopeuduttava tilanteeseen. Näiden pohjalta on tarkoituksena kehittää ratkaisuja, jotka edes auttavat sähköautojen myyntiä.
Opinnäytetyöni on jaettu kolmeen eri osaan. Näitä ovat teoriaosuus, tutkimusosuus sekä johtopäätökset. Teoriaosuuden keskeisiä teemoja ovat uuden tuotteen markkinointi, henkilökohtainen myyntityö ja myyntiprosessi.
Tutkimusosa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, eli laadullisen tutkimuksena, koska tätä kautta sain mahdollisimman laaja-alaista tutkimustulosta tutkimusongelmaani. Haastattelin eri näkökulmista sähköautokauppaan liittyviä tahoja. Automyyjiä edusti maahantuoja ja automyyjä. Asiakassegmenttiä edustivat Turun kaupunki, joka on hankkinut jo täyssähköautoja ja huoltoliikeyrittäjä, jolla on käytössä muutama polttomoottoripakettiauto.
Johtopäätöksenä selvisi, että osa haasteista jotka liittyvät sähköautojen myyntiin on automyyjän vaikutusalueen ulkopuolella, kuten valtion mukaan saaminen hinnan alentamiseen, tai kaupunkien myönnytykset sähköautoilijoita kohtaan. Haastatteluissa selvisi kuitenkin, että myös myyjien asenteissa olisi parannettavaa, ja myyjien palkkausmalli ei tue sähköautoihin perehtymistä, ja tietotaito jää joissain tilanteissa asiakasta alhaisemmalle tasolle.