Työtyytyväisyystutkimus HMSHost Finland Oy:n työntekijöille
Kajava, Ksenija (2015)
Kajava, Ksenija
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121821491
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona HMSHost Finland Oy:lle. HMSHost Finland Oy on nuori ja nopeasti kasvava yritys, joka aloitti toimintansa heinäkuussa vuonna 2014. Yritys palvelee Helsinki-Vantaan lentokentällä matkustajia tarjoamalla heille ravintolapalveluita.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää HMSHost Finland Oy:n henkilöstön tyytyväisyyden nykytilannetta. Tämän aiheen tutkimustarve oli aiheellinen, koska HMSHost Finland Oy on nuori ja henkilöstön työtyytyväisyystutkimusta ei ole vielä ehditty toteuttaa viime vuoden aikana. Tutkimuksen avulla etsittiin vastauksia kysymyksiin mihin työtyytyväisyyteen liittyvistä tekijöistä työntekijät ovat erityisesti tyytyväisiä ja mitkä työtyytyväisyyteen liittyvistä tekijöistä tarvitsevat kehittämistä. Tutkimus oli suunnattu ainoastaan suorittavan tason työntekijöille. Esimiestaso ei osallistunut tutkimukseen. Työ oli rajattu niin, että kaikista teoriassa esitetyistä työtyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä valittiin vain osa. Tekijöiden valinta perustui opinnäytetyön tekijän omaan mielenkiintoon sekä toimeksiantajan toivomuksiin.
Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2015. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Kyselylomake oli tehty suomen ja englannin kielillä. Saatekirje ja linkit kyselylomakkeisiin lähetettiin toimeksiantajalle, jonka jälkeen hän lähetti niitä sähköisesti kaikille suorittavan tason työntekijöille eli yhteensä 230 henkilölle. Kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä 84 henkilöä ja vastausprosentiksi muodostui 37 %. Kato oli 63 %.
Tutkimustuloksista selvisi, että työntekijät olivat pääosin tyytyväisiä. Vastaukset eroisivat yksi-köiden välillä. Tutkimustuloksia oli päätetty analysoida kokonaisuutena, ettei kenenkään henkilökohtaisia vastauksia paljasta. Toimeksiantajalle tehtiin raportit erikseen jokaisen yksikön tilanteesta. Tulosten perusteella vastaajat olivat erityisesti tyytyväisiä työntekijöiden välisiin suhteisiin ja työympäristöön. Kehittämiskohteiksi osoittautuivat sisäinen viestintä ja esimies-toiminta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää HMSHost Finland Oy:n henkilöstön tyytyväisyyden nykytilannetta. Tämän aiheen tutkimustarve oli aiheellinen, koska HMSHost Finland Oy on nuori ja henkilöstön työtyytyväisyystutkimusta ei ole vielä ehditty toteuttaa viime vuoden aikana. Tutkimuksen avulla etsittiin vastauksia kysymyksiin mihin työtyytyväisyyteen liittyvistä tekijöistä työntekijät ovat erityisesti tyytyväisiä ja mitkä työtyytyväisyyteen liittyvistä tekijöistä tarvitsevat kehittämistä. Tutkimus oli suunnattu ainoastaan suorittavan tason työntekijöille. Esimiestaso ei osallistunut tutkimukseen. Työ oli rajattu niin, että kaikista teoriassa esitetyistä työtyytyväisyyteen vaikuttavista tekijöistä valittiin vain osa. Tekijöiden valinta perustui opinnäytetyön tekijän omaan mielenkiintoon sekä toimeksiantajan toivomuksiin.
Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2015. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Kyselylomake oli tehty suomen ja englannin kielillä. Saatekirje ja linkit kyselylomakkeisiin lähetettiin toimeksiantajalle, jonka jälkeen hän lähetti niitä sähköisesti kaikille suorittavan tason työntekijöille eli yhteensä 230 henkilölle. Kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä 84 henkilöä ja vastausprosentiksi muodostui 37 %. Kato oli 63 %.
Tutkimustuloksista selvisi, että työntekijät olivat pääosin tyytyväisiä. Vastaukset eroisivat yksi-köiden välillä. Tutkimustuloksia oli päätetty analysoida kokonaisuutena, ettei kenenkään henkilökohtaisia vastauksia paljasta. Toimeksiantajalle tehtiin raportit erikseen jokaisen yksikön tilanteesta. Tulosten perusteella vastaajat olivat erityisesti tyytyväisiä työntekijöiden välisiin suhteisiin ja työympäristöön. Kehittämiskohteiksi osoittautuivat sisäinen viestintä ja esimies-toiminta.