Kokemukset sähköbussin käytöstä joukkoliikenteessä heinäkuussa 2013 Porvoossa
Makarova-Eskelinen, Tatjana (2015)
Makarova-Eskelinen, Tatjana
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520776
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520776
Tiivistelmä
Tämä tutkimus liittyy E-move-hankkeeseen, joka puolestaan oli osa suurempaa Etelä-Suomen aluekehitysrahaston rahoittamaa Tetraedri-konsortiota. E-move-osahankkeessa Posintra Oy yhteistyössä Porvoon kaupungin kanssa pyrkii edistämään hiilivapaata liikkumista selvittämällä sähköajoneuvojen soveltuvuutta joukko- ja palveluliikenteeseen. Lisäksi selvitettiin sähköajoneuvoihin liittyviä palvelukonsepteja ja liiketoimintamalleja, jotka soveltuvat pienemmällekin alueelle kuin pääkaupunkiseudulle.
E-move-projektin näkyvimpänä osana oli sähköbussin pilottikokeilun järjestäminen Porvoossa heinäkuussa 2013. Bussi kiersi reitillä 1.7–21.7.2013 ja oli käyttäjille maksuton. Kokeilussa haluttiin testata bussia oikeissa olosuhteissa, perehtyä latausjärjestelmiin ja herättää kiinnostusta hiilivapaaseen liikkumiseen kaupunkilaisten keskuudessa.
Tutkimuksen pyrkimyksenä oli kartoittaa ja analysoida projektin kaikkien osapuolten kokemukset. Tutkijan tehtävänä oli suunnitella, toteuttaa ja analysoida sähköbussin käyttäjien kysely. Järjestäjien, valmistajan ja liikennöitsijän mielipiteitä kerättiin haastattelujen ja yhteisten palaverien avulla. Työtä tehtiin toimeksiantajan Posintra Oy:n ohjeistuksella.
Tutkimusongelmaksi muodostui kysymys onko joukkoliikenteen siirtyminen sähkölinja-autoihin ajankohtaista. Opinnäytetyön menetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalita-tiivista menetelmää. Lopputuloksen luotettavuutta parannettiin henkilökohtaisella kenttätyöllä ja triangulaation käyttämisellä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että sähköbussi on kaupunkilaisten toivoma ja tällä hetkellä kehityksessään varteenotettava vaihtoehto dieselbusseille. Kyselyn tulokset osoittavat, että sähköiseen joukkoliikenteeseen siirtymistä pidetään ajankohtaisena ja tarpeellisena. Porvoolaiset haluavat sähköbusseja reittiliikenteeseen. Pienikokoisempia sähköbusseja pidetään riittävän mukavina, mikäli niitä käytetään kaupungin ydinkeskustassa. Käyttäjät ajattelevat sähköbussin tuovan lisäarvoa myös Porvoon matkailulle.
Valmistajat ja liikennöitsijä pitävät sähköbussia kokonaisedullisempana verrattuna dieselbusseihin. Toisaalta sähkömoottorilla toimivien linja-autojen tekniikan luotettavuutta talviolosuhteissa on vielä testattava ennen kuin kaupungin joukkoliikenteen siirtyminen sähköiseen ka-lustoon on mahdollista.
E-move-projektin näkyvimpänä osana oli sähköbussin pilottikokeilun järjestäminen Porvoossa heinäkuussa 2013. Bussi kiersi reitillä 1.7–21.7.2013 ja oli käyttäjille maksuton. Kokeilussa haluttiin testata bussia oikeissa olosuhteissa, perehtyä latausjärjestelmiin ja herättää kiinnostusta hiilivapaaseen liikkumiseen kaupunkilaisten keskuudessa.
Tutkimuksen pyrkimyksenä oli kartoittaa ja analysoida projektin kaikkien osapuolten kokemukset. Tutkijan tehtävänä oli suunnitella, toteuttaa ja analysoida sähköbussin käyttäjien kysely. Järjestäjien, valmistajan ja liikennöitsijän mielipiteitä kerättiin haastattelujen ja yhteisten palaverien avulla. Työtä tehtiin toimeksiantajan Posintra Oy:n ohjeistuksella.
Tutkimusongelmaksi muodostui kysymys onko joukkoliikenteen siirtyminen sähkölinja-autoihin ajankohtaista. Opinnäytetyön menetelminä käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalita-tiivista menetelmää. Lopputuloksen luotettavuutta parannettiin henkilökohtaisella kenttätyöllä ja triangulaation käyttämisellä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että sähköbussi on kaupunkilaisten toivoma ja tällä hetkellä kehityksessään varteenotettava vaihtoehto dieselbusseille. Kyselyn tulokset osoittavat, että sähköiseen joukkoliikenteeseen siirtymistä pidetään ajankohtaisena ja tarpeellisena. Porvoolaiset haluavat sähköbusseja reittiliikenteeseen. Pienikokoisempia sähköbusseja pidetään riittävän mukavina, mikäli niitä käytetään kaupungin ydinkeskustassa. Käyttäjät ajattelevat sähköbussin tuovan lisäarvoa myös Porvoon matkailulle.
Valmistajat ja liikennöitsijä pitävät sähköbussia kokonaisedullisempana verrattuna dieselbusseihin. Toisaalta sähkömoottorilla toimivien linja-autojen tekniikan luotettavuutta talviolosuhteissa on vielä testattava ennen kuin kaupungin joukkoliikenteen siirtyminen sähköiseen ka-lustoon on mahdollista.