Matkakertomus katseen kohtaamisesta : Narratiivistaiteellisen valokuvaprosessin merkityksellisyys
Pasio, Satu (2015)
Pasio, Satu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121320443
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, joka perustui kolmeen erilaiseen valokuvaprojektiin ja niistä syntyneeseen prosessiin. Projekteissa työskenneltiin sekä kuvaajana että kuvattavana ja kahdessa projektissa oli toinen henkilö mukana. Opinnäyteyön tarkoituksena oli kuvailla nämä projektit, niiden tuottama prosessi ja tarkastella kokemustiedon kautta löytyneitä merkityksiä kokijalle. Tavoitteena oli tuottaa tietoa narratiivistaiteellisen valokuvaprosessin merkityksellisyydestä ja osoittaa, miten prosessin kokemustieto heijastuu vahvuutena ohjaustoimintaan ja artenomin ammatilliseen identiteettiin ohjaajana.
Teoreettisen ja tutkimuksellisen viitekehyksen muodostivat fenomenologia, terapeuttinen valokuvaus sekä kokemuksellinen prosessi. Keskeisiä käsitteitä olivat valokuva, narratiivistaiteellinen työskentely, prosessin kokemustieto, identiteettityö sekä ohjaustoiminta. Projektien aikana opinnäytetyön tekijä piti prosessipäiväkirjaa. Tämä ja projektien aikana otetut valokuvat sekä aiheeseen liittyvä kirjallisuus toimivat tutkimusaineistona.
Työn tulokset koostuivat prosessissa nousseista merkityksistä, joita olivat katse ja katseen erilaiset suunnat, vastavuoroisuus, henkilökohtaisuus, narratiivistaiteellisten teosten esille tuominen, henkilökohtainen ja ammatillinen identiteettityö sekä kokemuksen tärkeys ohjaajalle. Kokemusta ja merkityksiä tarkasteltiin ensin subjektiivisesta näkökulmasta käsin ja sen jälkeen kokemustieto siirrettiin ammatilliselle tasolle, ohjaajan näkökulmaan.
Teoreettisen ja tutkimuksellisen viitekehyksen muodostivat fenomenologia, terapeuttinen valokuvaus sekä kokemuksellinen prosessi. Keskeisiä käsitteitä olivat valokuva, narratiivistaiteellinen työskentely, prosessin kokemustieto, identiteettityö sekä ohjaustoiminta. Projektien aikana opinnäytetyön tekijä piti prosessipäiväkirjaa. Tämä ja projektien aikana otetut valokuvat sekä aiheeseen liittyvä kirjallisuus toimivat tutkimusaineistona.
Työn tulokset koostuivat prosessissa nousseista merkityksistä, joita olivat katse ja katseen erilaiset suunnat, vastavuoroisuus, henkilökohtaisuus, narratiivistaiteellisten teosten esille tuominen, henkilökohtainen ja ammatillinen identiteettityö sekä kokemuksen tärkeys ohjaajalle. Kokemusta ja merkityksiä tarkasteltiin ensin subjektiivisesta näkökulmasta käsin ja sen jälkeen kokemustieto siirrettiin ammatilliselle tasolle, ohjaajan näkökulmaan.