MATKAHALLINNON MATKALASKUPROSESSIN TILANNEKUVA JA KEHITTÄMISEHDOTUKSET
Hartikainen, Ari (2015)
Hartikainen, Ari
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121120327
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli muodostaa tilannekuva puolustusvoimien matkahallinnon matkalaskuprosessin kehittämiskohteista sekä antaa suositukset mihin kehittämiskohteisiin kannattaa ensisijaisesti panostaa ja mitä kehittämiskohteita kannattaa tutkia lisää. Tilannekuva ja kehittämiskohteet pyrittiin muodostamaan Lean-periaatteiden avulla.
Aihetta lähtestyttiin tutustumalla matkalaskuprosessiin sekä Lean-periaatteisiin. Tilan-nekuva muodostettiin matkustajakyselyn, haastatteluiden sekä SAP-järjestelmästä saatavan datan avulla. Lisäksi tutkimuskysymyksiin pyrittiin saamaan vastaukset Certian osalta vertailua varten.
Tilannekuvan perusteella ensisijaisiksi kehittämiskohteiksi nousivat prosessinomistajan tavoitteiden ja tiekartan määrittäminen, matkalaskun tekemiseen käytettävän käyttöliittymän parantaminen, matkustajien ohjeistuksen parantaminen sekä menohyväksyjien oikeuksien tarkastaminen, jotta he pystyisivät tekemään pieniä korjauksia virheellisiin laskuihin. Lisätutkittavaksi kohteiksi jäivät mm. matkalaskujen tuotos-panos-suhteen tarkastelu, koska kuukausitasolla oli paljon vaihtelua sekä asiatarkastajan ja menohyväksyjän roolien mahdollinen ristiinkäyttäminen. Tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset myös Certialta, mutta vastaukset eivät olleet vertailukelpoisia Puolustusvoimien palvelukeskuksen vastaaviin lukuihin.
Aihetta lähtestyttiin tutustumalla matkalaskuprosessiin sekä Lean-periaatteisiin. Tilan-nekuva muodostettiin matkustajakyselyn, haastatteluiden sekä SAP-järjestelmästä saatavan datan avulla. Lisäksi tutkimuskysymyksiin pyrittiin saamaan vastaukset Certian osalta vertailua varten.
Tilannekuvan perusteella ensisijaisiksi kehittämiskohteiksi nousivat prosessinomistajan tavoitteiden ja tiekartan määrittäminen, matkalaskun tekemiseen käytettävän käyttöliittymän parantaminen, matkustajien ohjeistuksen parantaminen sekä menohyväksyjien oikeuksien tarkastaminen, jotta he pystyisivät tekemään pieniä korjauksia virheellisiin laskuihin. Lisätutkittavaksi kohteiksi jäivät mm. matkalaskujen tuotos-panos-suhteen tarkastelu, koska kuukausitasolla oli paljon vaihtelua sekä asiatarkastajan ja menohyväksyjän roolien mahdollinen ristiinkäyttäminen. Tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset myös Certialta, mutta vastaukset eivät olleet vertailukelpoisia Puolustusvoimien palvelukeskuksen vastaaviin lukuihin.