Sosiaali- ja terveysalan YAMK- opettajan tulevaisuuden osaamisprofiili
Seppänen, Hanna (2015)
Seppänen, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020219
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020219
Tiivistelmä
Kehittämisprojekti oli osa valtakunnallista ”YAMK-koulutus vahvaksi TKI-vaikuttajaksi”- verkostohanketta ja hankkeen rahoitti Opetus- ja kulttuuriministeriö. Hanke oli jaettu neljään eri työpakettiin ja Turun ammattikorkeakoulun vastuulla oli työpaketti neljä. Kyseisen työpaketin teemana oli YAMK-opettajuus sillanrakentajana. Hankkeen tarkoituksena oli kehittää kokeilujen kautta uudenlaista roolitusta toimijoiden kesken, tiimiopettajuusmallia sekä kolmikantamallia.
Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli määrittää sosiaali- ja terveysalan YAMK- opettajan tulevaisuuden osaamiskuvaus. Tavoitteena oli kuvata YAMK- opettajan tulevaisuuden osaamisvaatimukset. Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi sosiaali- ja terveysalan YAMK-opettajan tulevaisuuden osaamisprofiili, jota voidaan käyttää materiaalina määriteltäessä YAMK- opettajan tulevaisuuden kompetenssivaatimuksia.
Tutkimusaineisto koostui kahdesta fokusryhmähaastattelusta (n=14 ja n=7) sekä ylemmän ammattikorkeakoulun koulutus- ja tutkimuspäälliköistä koostuvasta asiantuntijapaneelista (n=4). Kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällön analyysillä. Osaamisprofiilia mallinnettiin koko kehittämisprojektin ajan kirjallisuuteen ja saatuihin tuloksiin peilaten. Lopulliseen muotoonsa osaamisprofiili saatettiin asiantuntijapaneelin arvioinnin jälkeen.
Tulevaisuuden työelämän muutokset tuovat uudenlaisia haasteita YAMK- opettajuudelle. Tulevaisuudessa YAMK- opettajat tarvitsevat visionäärisyyttä, sisäistä yrittäjyyttä ja monipuolista Tutkimus-, Kehittämis- ja Innovaatio- osaamista (TKI) perinteisten opetusmenetelmien lisäksi. Erityisesti sitoutuminen, vuorovaikutustaidot sekä sisäiset- ja ulkoiset yhteistyötaidot tulevat korostumaan tulevaisuuden YAMK- opettajan työssä. Kehittämisprojektin tuotoksena syntynyt YAMK- opettajan osaamisprofiili tuo lisäarvoa tulevaisuudessa niin YAMK- opiskelijan, YAMK- opettajan kuin työelämän näkökulmasta. Osaamisprofiili voi parhaimmillaan antaa valtakunnallisen viitekehyksen YAMK- opettajuudelle ja toimintamallien yhdenmukaistamiselle.
Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli määrittää sosiaali- ja terveysalan YAMK- opettajan tulevaisuuden osaamiskuvaus. Tavoitteena oli kuvata YAMK- opettajan tulevaisuuden osaamisvaatimukset. Kehittämisprojektin tuotoksena syntyi sosiaali- ja terveysalan YAMK-opettajan tulevaisuuden osaamisprofiili, jota voidaan käyttää materiaalina määriteltäessä YAMK- opettajan tulevaisuuden kompetenssivaatimuksia.
Tutkimusaineisto koostui kahdesta fokusryhmähaastattelusta (n=14 ja n=7) sekä ylemmän ammattikorkeakoulun koulutus- ja tutkimuspäälliköistä koostuvasta asiantuntijapaneelista (n=4). Kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin sisällön analyysillä. Osaamisprofiilia mallinnettiin koko kehittämisprojektin ajan kirjallisuuteen ja saatuihin tuloksiin peilaten. Lopulliseen muotoonsa osaamisprofiili saatettiin asiantuntijapaneelin arvioinnin jälkeen.
Tulevaisuuden työelämän muutokset tuovat uudenlaisia haasteita YAMK- opettajuudelle. Tulevaisuudessa YAMK- opettajat tarvitsevat visionäärisyyttä, sisäistä yrittäjyyttä ja monipuolista Tutkimus-, Kehittämis- ja Innovaatio- osaamista (TKI) perinteisten opetusmenetelmien lisäksi. Erityisesti sitoutuminen, vuorovaikutustaidot sekä sisäiset- ja ulkoiset yhteistyötaidot tulevat korostumaan tulevaisuuden YAMK- opettajan työssä. Kehittämisprojektin tuotoksena syntynyt YAMK- opettajan osaamisprofiili tuo lisäarvoa tulevaisuudessa niin YAMK- opiskelijan, YAMK- opettajan kuin työelämän näkökulmasta. Osaamisprofiili voi parhaimmillaan antaa valtakunnallisen viitekehyksen YAMK- opettajuudelle ja toimintamallien yhdenmukaistamiselle.