Myynnin kehittäminen : Case: FPro Consulting osuuskunta
Malinen, Teemu; Leppänoro, Ville (2015)
Malinen, Teemu
Leppänoro, Ville
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020183
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella kahta toimeksiantajayrityksen FPro Consulting osk. liiketaloudellisesti merkittävintä projektia sekä tuottaa yrityksen tietoon kehitysehdotuksia, joita hyödyntämällä yritys voi edistää myyntiään tulevaisuuden projekteissaan.
Opinnäytetyön on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmetodina työssä käytettiin sekä yksilö- että ryhmähaastatteluihin toimeksiantajan työntekijöille. Yksilöhaastatteluihin valitsimme yrityksen toimitusjohtajan sekä kummankin tarkasteltavana olevan projektin vastuuhenkilön. Ryhmähaastatteluun osallistui suurin osa yrityksen osakkaista. Haastattelujen lisäksi FPro Consulting toimitti käyttöömme statistiikkaa analysoitavissa projekteissa myytyjen palvelujen sekä tuotteiden määristä. Tutkimuksen tietopohja perustuu myynnin ja markkinoinnin painettuun kirjallisuuteen sekä Internet-lähteisiin.
Tutkimuksessa nousi esille, että toimeksiantajan myyntiprosessissa voitaisiin kehittää erityisesti työntekijöiden resursseja paremmin hyödyntäen. Useassa yhtäaikaisessa projektissa resursseja tulisi allokoida ensisijaisesti tarveperus-teisesti ja vasta sen jälkeen työntekijöiden omien mielenkiinnonkohteiden mu-kaan. Lisäksi tutkimuksessa todettiin, että yrityksen tavoitteena olleeseen Suo-men ja Ruotsin rajat ylittävään kauppaan olisi kannattanut panostaa enemmän, sillä toimeksiantajan strateginen sijainti jäi pitkälti hyödyntämättä. Kolmanneksi, toimeksiantajan jälkimarkkinointiin olisi toivonut enemmän suunnitelmallisuutta erityisesti asiakastyytyväisyyden mittaamisen osalta.
Opinnäytetyön on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmetodina työssä käytettiin sekä yksilö- että ryhmähaastatteluihin toimeksiantajan työntekijöille. Yksilöhaastatteluihin valitsimme yrityksen toimitusjohtajan sekä kummankin tarkasteltavana olevan projektin vastuuhenkilön. Ryhmähaastatteluun osallistui suurin osa yrityksen osakkaista. Haastattelujen lisäksi FPro Consulting toimitti käyttöömme statistiikkaa analysoitavissa projekteissa myytyjen palvelujen sekä tuotteiden määristä. Tutkimuksen tietopohja perustuu myynnin ja markkinoinnin painettuun kirjallisuuteen sekä Internet-lähteisiin.
Tutkimuksessa nousi esille, että toimeksiantajan myyntiprosessissa voitaisiin kehittää erityisesti työntekijöiden resursseja paremmin hyödyntäen. Useassa yhtäaikaisessa projektissa resursseja tulisi allokoida ensisijaisesti tarveperus-teisesti ja vasta sen jälkeen työntekijöiden omien mielenkiinnonkohteiden mu-kaan. Lisäksi tutkimuksessa todettiin, että yrityksen tavoitteena olleeseen Suo-men ja Ruotsin rajat ylittävään kauppaan olisi kannattanut panostaa enemmän, sillä toimeksiantajan strateginen sijainti jäi pitkälti hyödyntämättä. Kolmanneksi, toimeksiantajan jälkimarkkinointiin olisi toivonut enemmän suunnitelmallisuutta erityisesti asiakastyytyväisyyden mittaamisen osalta.