Creating and Using OpenGL Shader Effects in a 2D Game
Väisänen, Lassi (2015)
Väisänen, Lassi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020139
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä, kuinka varjostimia voidaan käyttää 2D-peliympäristössä käyttäen apuna SFML-multimediakirjastoa. Aihe valittiin tekijän oman kehityksen tukemiseksi. Opinnäytetyössä esitellään, mitä OpenGL-rajapinta ja GLSL-varjostinohjelmakieli ovat ja kuinka ne liittyvät pelien kehitykseen.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa luotiin kaksiulotteinen ympäristö varjostinefektien kehitystä, testausta ja esittelyä varten käyttäen Visual Studio 2010-kehitysympäristöä ja SFML-multimediakirjastoa. Työssä käytettiin C++-kieltä ohjelmointikielenä.
Työssä käytettiin onnistuneesti erilaisia varjostinefektejä, joista yksinkertainen valaistus luotiin turvautumatta valmiisiin esimerkkeihin. Bloomiksi kutsutun efektin luomiseen käytettiin useita erilaisia pikselivarjostinohjelmia, jotka olivat valmiiksi olemassaolevia.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osassa luotiin kaksiulotteinen ympäristö varjostinefektien kehitystä, testausta ja esittelyä varten käyttäen Visual Studio 2010-kehitysympäristöä ja SFML-multimediakirjastoa. Työssä käytettiin C++-kieltä ohjelmointikielenä.
Työssä käytettiin onnistuneesti erilaisia varjostinefektejä, joista yksinkertainen valaistus luotiin turvautumatta valmiisiin esimerkkeihin. Bloomiksi kutsutun efektin luomiseen käytettiin useita erilaisia pikselivarjostinohjelmia, jotka olivat valmiiksi olemassaolevia.