"Minäkin saan vaikuttaa!" : asiakastyytyväisyyskysely Kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksen asumispalveluiden asiakkaille
Saarre, Sanni (2015)
Saarre, Sanni
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819861
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksen asumisyksiköissä ja palvelukodeissa asuvien kehitysvammaisten henkilöiden tyytyväisyyttä saamiinsa asumispalveluihin asiakastyytyväisyyskyselyn avulla. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskus, Varsinais-Suomen erityishuoltopiirin kuntayhtymä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu kehitysvammaisuuteen, vammaispalveluihin ja palveluiden laatuun. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena ja se suoritettiin puolistrukturoidun sekä selkokielisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeen kysymykset pohjautuivat Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunnan laatimiin yksilöllisen tuen laatukriteereihin. Kyselylomakkeita lähetettiin yhteensä 335 asiakkaalle ja täytettyjä lomakkeita palautettiin yhteensä 120 kappaletta. Vastausprosentiksi muodostui 35,8 prosenttia.
Yksilöllisen tuen laatukriteerit ohjaavat asiakaslähtöistä työskentelyä Kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksen asumispalveluissa. Kriteeristö muodostuu kuudesta osa-alueesta. Osa-alueet koskevat yksilöllisiä palveluita, tuettua päätöksentekoa, kunnioittavaa kohtelua, lainmukaisia palveluita, ihmisoikeuksien turvaamista sekä mahdollisuutta osallistua lähiyhteisöön ja yhteiskuntaan.
Tutkimustulosten mukaan asumispalveluissa havaittiin joitain kehittämisenkohteita. Näitä olivat esimerkiksi asiakkaan mahdollisuus valita oma asuinpaikkansa ja asuinkumppaninsa. Kehittämisenkohteita havaittiin myös yksilöllisen tuen suunnitelman tekoon liittyen. Pääsääntöisesti asumispalveluissa toimitaan kuitenkin yksilöllisen tuen laatukriteereiden mukaisesti. Suurin osa asiakkaista on sitä mieltä, että Kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksen asumispalvelut vastaavat asiakkaiden palveluntarpeita sekä niissä toteutuvat asiakkaan yksilöllisyys ja itsemääräämisoikeus.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu kehitysvammaisuuteen, vammaispalveluihin ja palveluiden laatuun. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena ja se suoritettiin puolistrukturoidun sekä selkokielisen kyselylomakkeen avulla. Kyselylomakkeen kysymykset pohjautuivat Kehitysvamma-alan asumisen neuvottelukunnan laatimiin yksilöllisen tuen laatukriteereihin. Kyselylomakkeita lähetettiin yhteensä 335 asiakkaalle ja täytettyjä lomakkeita palautettiin yhteensä 120 kappaletta. Vastausprosentiksi muodostui 35,8 prosenttia.
Yksilöllisen tuen laatukriteerit ohjaavat asiakaslähtöistä työskentelyä Kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksen asumispalveluissa. Kriteeristö muodostuu kuudesta osa-alueesta. Osa-alueet koskevat yksilöllisiä palveluita, tuettua päätöksentekoa, kunnioittavaa kohtelua, lainmukaisia palveluita, ihmisoikeuksien turvaamista sekä mahdollisuutta osallistua lähiyhteisöön ja yhteiskuntaan.
Tutkimustulosten mukaan asumispalveluissa havaittiin joitain kehittämisenkohteita. Näitä olivat esimerkiksi asiakkaan mahdollisuus valita oma asuinpaikkansa ja asuinkumppaninsa. Kehittämisenkohteita havaittiin myös yksilöllisen tuen suunnitelman tekoon liittyen. Pääsääntöisesti asumispalveluissa toimitaan kuitenkin yksilöllisen tuen laatukriteereiden mukaisesti. Suurin osa asiakkaista on sitä mieltä, että Kehitysvamma-alan tuki- ja osaamiskeskuksen asumispalvelut vastaavat asiakkaiden palveluntarpeita sekä niissä toteutuvat asiakkaan yksilöllisyys ja itsemääräämisoikeus.