Järjestön viestintä nuoria kiinnostavalla tavalla - Case Naisten Pankki
Korpiaho, Oskari (2015)
Korpiaho, Oskari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120719636
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Naisten Pankin tunnettuutta nuorten keskuudessa ja heidän mielipiteitään liittyen sen viestintään ja tapahtumiin. Tutkimus pyrkii selvittämään kuinka Naisten Pankin viestintä tavoittaisi nuoret kohderyhmänä paremmin ja innostaisi heitä mukaan järjestön toimintaan. Tarkoitus oli selvittää minkälaisia viestejä nuoret haluavat vastaanottaa, minkälaisia viestintäkanavia he käyttävät ja miten nämä viestit saataisiin parhaiten perille. Naisten Pankki on vapaaehtoistoimintaan perustuva hyväntekeväisyysjärjestö, joka tukee naisten yrittäjyyttä eri kehitysmaissa.
Tutkimus pohjautuu fokusryhmäkeskusteluun, johon valittiin otos aiheen kannalta relevantteja opiskelijoita. Fokusryhmähaastattelu suoritettiin syksyllä 2014, jonka jälkeen keskustelun tulokset esiteltiin vuorovaikutteisessa keskustelutilaisuudessa Naisten Pankin johtoryhmälle. Johtoryhmä nosti esiin tärkeimpinä pitämänsä kohdat, joihin pyritään tuomaan kehitysehdotuksia.
Tutkimuksen viitekehyksenä toimi järjestöjen markkinointiviestintä erityisesti valituille kohderyhmille viestimisen kannalta. Viitekehyksessä esitellään myös järjestön imagon merkitystä sekä perehdytään tarkemmin viestintäkanaviksi valittuihin Facebookiin, Twitteriin ja Instagramiin. Lisäksi esitellään teoriaa liittyen tapahtumiin markkinointiviestinnän välineenä.
Fokusryhmäkeskustelussa esiin nousseiden tulosten ja esimerkkien pohjalta pyritään antamaan vinkkejä Naisten Pankin kaltaisen järjestön viestinnän toteuttamiseen nuoria kiinnostavalla tavalla. Päällimmäisiksi tuloksiksi nousivat viestiminen kohderyhmälle leimallisella tavalla, joka pyrkii herättämään ajatuksia ja keskustelua. Tärkeä on myös huomioida se miten missäkin viestintäkanavassa kannattaa toimia.
Tulosten pohjalta esitetään periaatteet nuoria kiinnostavan viestinnän tekemiseen sekä tarjotaan vaihtoehtoja niiden toteuttamisen mahdollistamiseksi. Kehitysehdotuksia annetaan niin yleisellä kuin viestintäkanavakohtaisella tasolla.
Tutkimus pohjautuu fokusryhmäkeskusteluun, johon valittiin otos aiheen kannalta relevantteja opiskelijoita. Fokusryhmähaastattelu suoritettiin syksyllä 2014, jonka jälkeen keskustelun tulokset esiteltiin vuorovaikutteisessa keskustelutilaisuudessa Naisten Pankin johtoryhmälle. Johtoryhmä nosti esiin tärkeimpinä pitämänsä kohdat, joihin pyritään tuomaan kehitysehdotuksia.
Tutkimuksen viitekehyksenä toimi järjestöjen markkinointiviestintä erityisesti valituille kohderyhmille viestimisen kannalta. Viitekehyksessä esitellään myös järjestön imagon merkitystä sekä perehdytään tarkemmin viestintäkanaviksi valittuihin Facebookiin, Twitteriin ja Instagramiin. Lisäksi esitellään teoriaa liittyen tapahtumiin markkinointiviestinnän välineenä.
Fokusryhmäkeskustelussa esiin nousseiden tulosten ja esimerkkien pohjalta pyritään antamaan vinkkejä Naisten Pankin kaltaisen järjestön viestinnän toteuttamiseen nuoria kiinnostavalla tavalla. Päällimmäisiksi tuloksiksi nousivat viestiminen kohderyhmälle leimallisella tavalla, joka pyrkii herättämään ajatuksia ja keskustelua. Tärkeä on myös huomioida se miten missäkin viestintäkanavassa kannattaa toimia.
Tulosten pohjalta esitetään periaatteet nuoria kiinnostavan viestinnän tekemiseen sekä tarjotaan vaihtoehtoja niiden toteuttamisen mahdollistamiseksi. Kehitysehdotuksia annetaan niin yleisellä kuin viestintäkanavakohtaisella tasolla.