Reinforcement learning in a turn-based strategy game
Hyrkäs, Jarno (2015)
Hyrkäs, Jarno
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419354
Tiivistelmä
Kirjoittaja: Hyrkäs Jarno Juha Tapio
Otsikko: Vahvistusoppiminen vuoropohjaisessa strategiapelissä
Tutkinto: Tradenomi, tietojenkäsittely.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia vahvistusoppimista vuoropohjaisessa strategiapelissä. Teoksen teoreettisen osuuden alussa kerrotaan mitä tekoälyllä tarkoitetaan. Myöhemmissä kappaleissa perehdytään koneoppimiseen, vahvistusoppimiseen ja Q-oppimiseen. Teoreettisen tutkimuksen pohjalta opinnäytetyössä rakennetaan Q-oppimista hyödyntävä tekoäly.
Ohjelmointi suoritetaan Unity3D-ohjelmistolla käyttäen c#-ohjelmointikieltä. Tekoäly rakennetaan mahdollisimman helposti muokattavaksi, jotta sitä voi käyttää useassa eri sovelluksessa. Valmiin mallin pohjalta rakennetaan King of Thule-peliin oma tekoälysovellus. Siinä käytettävät pelitilat ja –toiminnot ovat dokumentoituna käytännön osiossa.
Tekoälyä opetetaan peluuttamalla sitä itseään vastaan. Opetusvaiheen tulokset ja niiden perusteella tehdyt johtopäätökset esitellään opinnäytetyön lopuksi.
Otsikko: Vahvistusoppiminen vuoropohjaisessa strategiapelissä
Tutkinto: Tradenomi, tietojenkäsittely.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia vahvistusoppimista vuoropohjaisessa strategiapelissä. Teoksen teoreettisen osuuden alussa kerrotaan mitä tekoälyllä tarkoitetaan. Myöhemmissä kappaleissa perehdytään koneoppimiseen, vahvistusoppimiseen ja Q-oppimiseen. Teoreettisen tutkimuksen pohjalta opinnäytetyössä rakennetaan Q-oppimista hyödyntävä tekoäly.
Ohjelmointi suoritetaan Unity3D-ohjelmistolla käyttäen c#-ohjelmointikieltä. Tekoäly rakennetaan mahdollisimman helposti muokattavaksi, jotta sitä voi käyttää useassa eri sovelluksessa. Valmiin mallin pohjalta rakennetaan King of Thule-peliin oma tekoälysovellus. Siinä käytettävät pelitilat ja –toiminnot ovat dokumentoituna käytännön osiossa.
Tekoälyä opetetaan peluuttamalla sitä itseään vastaan. Opetusvaiheen tulokset ja niiden perusteella tehdyt johtopäätökset esitellään opinnäytetyön lopuksi.