Asiakasraportoinnin kehittäminen tilitoimistossa
Takala, Erika (2015)
Takala, Erika
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319262
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319262
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutetaan toimeksiantona tilitoimisto Tilihalme Oy:lle. Työn tavoitteena on selvittää kyselytutkimuksen avulla, millaista raportointia toimeksiantajan asiakkaat haluavat ja tarvitsevat yritystoimintansa tueksi. Kyselytutkimuksella selvitetään muun muassa mitä raportteja, kuinka usein ja missä muodossa asiakkaat haluavat sekä kuinka hyödyllisiä raportit ovat asiakkaille.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osuudesta. Teoreettisessa osuudessa käsitellään ulkoisen ja sisäisen laskentatoimen raportointitarpeita, taloudellisia tunnuslukuja, tilitoimiston asiakkaalleen tuottamaa raportointia ja lisäarvoa sekä raportoinnin ja viestinnän ymmärrettävyyttä ja vaikuttavuutta.
Empiirinen osuus koostuu kyselytutkimuksen vaiheiden kuvauksesta sekä tulosten raportoinnista ja analysoinnista. Kyselytutkimus on toteutettu luomalla KyselyNetti-sivustolle kyselylomake, jonka linkki on lähetetty asiakkaille sähköpostitse. Kysely koostuu 16 kysymyksestä, jotka käsittelevät yrityksen perustietoja, raportoinnin nykytilaa ja raportoinnin kehitystarpeita. Kyselytutkimuksen vastausprosentti on 59,5 %.
Tuloksista nähdään, että osa toimeksiantajan asiakkaista on tyytyväisiä nykyiseen raportointiin, mutta merkittävä osa kaipaa kattavampaa raportointia. Yrityksen koko vaikuttaa jonkin verran toivottuun raportointitiheyteen: pienimmille asiakkaille riittää useimmiten yrityksen tilanteen seuranta neljännesvuosittain, puolivuosittain tai kerran vuodessa, kun taas suurimmat asiakkaat toivovat raportointia pääasiassa kuukausittain. Noin puolet asiakkaista pitää selkeimpänä raporttien esitystapana graafisen ja numeerisen esitystavan yhdistelmää. Suosituin raportointikanava on sähköposti. Tuloksista selviää myös, että raportit sisältävät asiakkaiden mielestä olennaista tietoa ja niistä on hyötyä käytännössä. Osa kokee raportit kuitenkin vaikeaselkoisiksi ja tarvitsee opastusta ja neuvontaa raporttien tulkitsemisessa.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osuudesta. Teoreettisessa osuudessa käsitellään ulkoisen ja sisäisen laskentatoimen raportointitarpeita, taloudellisia tunnuslukuja, tilitoimiston asiakkaalleen tuottamaa raportointia ja lisäarvoa sekä raportoinnin ja viestinnän ymmärrettävyyttä ja vaikuttavuutta.
Empiirinen osuus koostuu kyselytutkimuksen vaiheiden kuvauksesta sekä tulosten raportoinnista ja analysoinnista. Kyselytutkimus on toteutettu luomalla KyselyNetti-sivustolle kyselylomake, jonka linkki on lähetetty asiakkaille sähköpostitse. Kysely koostuu 16 kysymyksestä, jotka käsittelevät yrityksen perustietoja, raportoinnin nykytilaa ja raportoinnin kehitystarpeita. Kyselytutkimuksen vastausprosentti on 59,5 %.
Tuloksista nähdään, että osa toimeksiantajan asiakkaista on tyytyväisiä nykyiseen raportointiin, mutta merkittävä osa kaipaa kattavampaa raportointia. Yrityksen koko vaikuttaa jonkin verran toivottuun raportointitiheyteen: pienimmille asiakkaille riittää useimmiten yrityksen tilanteen seuranta neljännesvuosittain, puolivuosittain tai kerran vuodessa, kun taas suurimmat asiakkaat toivovat raportointia pääasiassa kuukausittain. Noin puolet asiakkaista pitää selkeimpänä raporttien esitystapana graafisen ja numeerisen esitystavan yhdistelmää. Suosituin raportointikanava on sähköposti. Tuloksista selviää myös, että raportit sisältävät asiakkaiden mielestä olennaista tietoa ja niistä on hyötyä käytännössä. Osa kokee raportit kuitenkin vaikeaselkoisiksi ja tarvitsee opastusta ja neuvontaa raporttien tulkitsemisessa.