Suuhygienistin asiantuntijuus päivystyspalvelujen suurkäyttäjän hoitopolussa : Turun kaupungin suun terveydenhuollossa
Kanervala, Pia (2015)
Kanervala, Pia
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120118606
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selkiyttää suuhygienistin roolia Turun kaupungin suun terveydenhuollon hoitopolkujen kokonaisuudessa. Tavoitteena on työnjaon kehittäminen Turun suun terveydenhuollossa. Työ on edennyt yhteistyössä Turun kaupungin suun terveydenhuollon asiantuntijoista muodostuneen ohjausryhmän kanssa. Tuotoksena saatu hoitopolkumalli on tehty selkiyttämään suuhygienistin roolia suun terveydenhuollon päivystyspalvelujen suurkäyttäjän hoidossa, sekä parantamaan hoidon saatavuutta ja vaikuttavuutta.
Päivystyspalvelujen suurkäyttäjät ovat merkittävä resursseja vievä ryhmä, jonka hoitoa tulisi parantaa suuhygienistien asiantuntijuutta hyödyntämällä. Suurkäyttäjien hoito on normaalia hitaampaa ja kalliimpaa. Kohderyhmä tarvitsee oman hoitotiimin. Hoitotiimiin kuuluvan suuhygienistin toimenkuvassa on paljon samoja piirteitä kuin muun terveydenhuollon asiakasvastaavan työnkuvassa. Tehtävään soveltuu vain kokenut ammattilainen, joka määrittelee hoidon tarpeen potilastietojen, hoitohistorian ja haastattelun perusteella, laatii hoitosuunnitelman ja varaa ajan potilaalle. Hän tukee potilasta muun tiimin kanssa ja seuraa hoitosuunnitelman ja omahoidon toteutumista.
Turun kaupungin suun terveydenhuollon päivystyksen suurkäyttäjiksi määritellään henkilöt, joilla on vähintään 5 päivystyskäyntiä vuodessa. Hammaslääkäri ohjaa potilaan suuhygienistin haastatteluun, joka kartoittaa tilanteen ja aloittaa omahoidon tukemisen, hoitoon sitouttamisen ja motivoinnin. Parodontologinen perushoito ja ehkäisevä hoito ovat myös olennaisia hoidon osia.
Hoidon tavoitteena on hoitaa potilaan suu terveeksi, antaa tarvittavat eväät omahoidon onnistumiselle. Suurkäyttäjien hoitotiimiä koulutetaan ennen toiminnan alkamista. Heidän tulisi omaksua muutosvaihemallin mahdollisuudet osana elämäntapamuutoksen tukemista.
Hoidon vaikuttavuutta arvioidaan kokonaishoidettujen potilaiden määrää seuraamalla, suurkäyttäjien määrän vähentymisellä sekä mittaamalla terveydentilamuutoksia eri indeksien avulla. Hoitotiimin työ hyvinvointia mitataan haastatteluilla ja seuraamalla sairauspoissaoloja
Päivystyspalvelujen suurkäyttäjät ovat merkittävä resursseja vievä ryhmä, jonka hoitoa tulisi parantaa suuhygienistien asiantuntijuutta hyödyntämällä. Suurkäyttäjien hoito on normaalia hitaampaa ja kalliimpaa. Kohderyhmä tarvitsee oman hoitotiimin. Hoitotiimiin kuuluvan suuhygienistin toimenkuvassa on paljon samoja piirteitä kuin muun terveydenhuollon asiakasvastaavan työnkuvassa. Tehtävään soveltuu vain kokenut ammattilainen, joka määrittelee hoidon tarpeen potilastietojen, hoitohistorian ja haastattelun perusteella, laatii hoitosuunnitelman ja varaa ajan potilaalle. Hän tukee potilasta muun tiimin kanssa ja seuraa hoitosuunnitelman ja omahoidon toteutumista.
Turun kaupungin suun terveydenhuollon päivystyksen suurkäyttäjiksi määritellään henkilöt, joilla on vähintään 5 päivystyskäyntiä vuodessa. Hammaslääkäri ohjaa potilaan suuhygienistin haastatteluun, joka kartoittaa tilanteen ja aloittaa omahoidon tukemisen, hoitoon sitouttamisen ja motivoinnin. Parodontologinen perushoito ja ehkäisevä hoito ovat myös olennaisia hoidon osia.
Hoidon tavoitteena on hoitaa potilaan suu terveeksi, antaa tarvittavat eväät omahoidon onnistumiselle. Suurkäyttäjien hoitotiimiä koulutetaan ennen toiminnan alkamista. Heidän tulisi omaksua muutosvaihemallin mahdollisuudet osana elämäntapamuutoksen tukemista.
Hoidon vaikuttavuutta arvioidaan kokonaishoidettujen potilaiden määrää seuraamalla, suurkäyttäjien määrän vähentymisellä sekä mittaamalla terveydentilamuutoksia eri indeksien avulla. Hoitotiimin työ hyvinvointia mitataan haastatteluilla ja seuraamalla sairauspoissaoloja